لینک های دسترسی

Breaking News

کریسترسون: ممکن فنلند پیش از سویدن به ناتو بپیوندد


اولف کریسترسون، صدر اعظم سویدن
اولف کریسترسون، صدر اعظم سویدن

اولف کریسترسون، صدر اعظم سویدن گفته است که احتمال پیوستن فنلند پیش از سویدن به سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) افزایش یافته است.

کریسترسون روز چهارشنبه ۱۴ مارچ (۲۳ حوت) به خبرنگاران گفت که در هفته‌های اخیر آشکارتر شده است که ترکیه آماده است تا با پیوستن فلند به ناتو توافق کند و هنوز هم در مورد پیوستن سویدن به این پیمان ملاحظاتی دارد.

صدر اعظم سویدن گفت: "تا هنوز تایید قطعی در دست نیست که چنین خواهد شد، اما فکر می‌کنیم که ارزیابی کلی پس از مباحثات اخیر می‌رساند که چنین احتمال افزایش یافته است."

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، سویدن و فنلند سیاست دیرینهٔ بی‌طرفی نظامی را کنار گذاشته و در جولای سال گذشته خواستار پیوستن به ناتو شدند، اما ترکیه و هنگری که هر دو عضو ناتو اند با این درخواست مخالفت کردند. برای پیوستن کشور جدید به ناتو باید تمام ۳۰ عضو این پیمان توافق داشته باشند.

ترکیه از سویدن خواسته است تا در بدل حمایت عضویت این کشور در ناتو، ده‌ها نفر از کردهایی را به انقره بسپارد که به انجام اعمال تروریستی در داخل ترکیه و دخیل بودن در کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ آن کشور متهم اند.

کشیدگی‌ها میان ترکیه و سویدن پس از آن اوج گرفت که تظاهرات ضد ترکیه در سویدن برگزار شد و سپس یک سیاستمدار افراطی سویدنی نسخه‌ای از قرآن را در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم،‌ پایتخت آن کشور، به آتش‌کشید.

از سوی دیگر، کسابا هیندی، معاون پارلمان هنگری هفتۀ گذشته گفت که انتظار می‌رود که هنگری در هفته‌های آینده با پیوستن فنلند و سویدن به ناتو توافق کند.

با اینحال، صدر اعظم سویدن گفته است که مطمین است که سویدن به تدریج عضو ناتو خواهد شد. او افزود که پس از پیشکش کردن درخواست و دریافت تضمین‌های امنیتی، سویدن در مقایسه به گذشته امن و مصوونتر است.

XS
SM
MD
LG