لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه با سویدن و فنلند در مورد پیوستن به ناتو مذاکرات بیشتر می‌کند


سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) گفته است که نمایندگان ترکیه، سویدن و فنلند روز پنجشنبه نهم مارچ (۱۸ حوت) توافق کردند تا در مورد پیوستن این دو کشور شمال اروپا به ناتو مذاکرات بیشتری صورت گیرد.

ترکیه و هنگری تنها دو کشور عضو ناتو اند که تا کنون درخواست فنلند و سویدن برای پیوستن به این پیمان را تصدیق نکرده اند. برای پیوستن کشور جدید به ناتو باید تمام اعضای این پیمان توافق داشته باشند.

ترکیه از سویدن خواسته است تا در بدل حمایت عضویت این کشور در ناتو، ده‌ها نفر از کردهایی را به انقره بسپارد که به انجام اعمال تروریستی در داخل ترکیه و دخیل بودن در کودتای ناکام سال ۲۰۱۶ آن کشور متهم اند.

ناتو با نشر بیانیه‌ای گفته است: "آنان [نمایندگان سه کشور] توافق کردند که منظوری فوری درخواست فنلند و سویدن به سود همه است و اینکه پیوستن این دو کشور، این پیمان [ناتو] را تقویت خواهد کرد."

در بیانیه آمده است که هر سه کشور توافق کردند تا پیش از نشست ناتو در ماه جولای، ملاقات دیگری را با همین ترکیب برگزار کنند.

اوسکار ستینستروم، مذاکره کنندهٔ سویدن گفت که گام کوچکی برداشته شده است. او افزود: "توافق کردیم که مذاکرات ادامه یابد."

کشیدگی‌ها میان ترکیه و سویدن پس از آن اوج گرفت که تظاهرات ضد ترکیه در سویدن برگزار شد و سپس یک سیاستمدار افراطی سویدنی نسخه‌ای از قرآن را در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم،‌ پایتخت آن کشور، به آتش‌کشید.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه پس از این رویداد گفت: "این واضح است، آنانی که چنین عمل ننگین را در مقابل سفارت کشور ما انجام داده اند، نمی‌توانند بیش از این توقع هیچ گونه خیرخواهی را از ما در خصوص درخواست‌های خود برای عضویت ناتو داشته باشند."

به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای اقناع ترکیه، حکومت سویدن روز پنجشنبه اعلام کرد که خواستار وضع ممنوعیت بیشتر بر فعالیت‌‌های مرتبط به گروه‌های افراطی است.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، سویدن و فنلند سیاست دیرینهٔ بی‌طرفی نظامی را کنار گذاشته و خواستار پیوستن به ناتو شدند.

XS
SM
MD
LG