لینک های دسترسی

Breaking News

سویدن برای پیوستن به ناتو از گروه های کرد فاصله می‌گیرد


وزیر خارجهٔ سویدن می‌گوید که دولت جدید این کشور از شبه نظامیان کرد فاصله خواهد گرفت تا موافقت ترکیه برای پیوستن به پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) را بدست آورد.

سویدن از شبه‌نظامیان کرد سوریه موسوم به واحدهای حراست مردم (YPG) و شاخه سیاسی آن حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) حمایت می‌کند و این سازمان‌ها توسط ترکیه بخشی از حزب کارگران کردستان (PKK) تلقی می‌شوند؛ حزبی که در دههٔ ۱۹۸۰ شورش علیه ترکیه را آغاز کرده و توسط ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سویدن روز شنبه پنجم نومبر (۱۴ عقرب) به رادیو سویدن گفت: "ارتباط بسیار نزدیکی بین این سازمان‌ها و حزب کارگران کردستان (PKK) وجود دارد که برای روابط ما و ترکیه خوب نمی‌باشد."

او افزود: "هدف اولیه عضویت سویدن در ناتو است."

ترکیه پس از درخواست سویدن و فنلند برای پیوستن به ناتو در ماه می گفت که اگر این دو کشور به نگرانی‌های امنیتی انقره رسیدگی نکنند، ترکیه روند پیشبرد درخواست این کشورها برای پیوستن به پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) را متوقف خواهد کرد. ترکیه می‌گوید که این دو کشور به اعضای حزب کارگران کردستان پناه داده اند.

وزیر خارجهٔ سویدن این اظهارات را درست چند روز قبل از سفر اولف کریسترسن، صدراعظم سویدن به انقره بیان کرده است. کریسترسن در این سفر تلاش خواهد کرد تا رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه را متقاعد کند تا مانع پیوستن این کشور به ناتو نشود.

در پی تهاجم روسیه بر اوکراین، سویدن و فنلند در ماه می سال جاری درخواست پیوستن به ناتو را تحویل دادند. با وجود آنکه خوشبینی‌ها در مورد پذیرش این دو کشور در ناتو زیاد است‌، اما یگانه مانع فرا راه رسیدن آنان به هدف، ترکیه پنداشته می‌شود.

درخواست این دوکشور برای پیوستن به ناتو توسط ۲۸ عضو ناتو تایید شده و تنها هنگری و ترکیه با آن مخالفت کرده اند. سویدن و فنلند در هفتهٔ گذشته گفتند که خوشبین استند که هنگری نیز اعتراضات خود را کنار بگذارد.

برای اینکه یک کشور عضویت ناتو را به دست بیاورند،‌ به اتفاق آرا نیاز است و همه اعضای این پیمان نظامی باید از پیوستن اعضای جدید حمایت کنند، در غیر آن، عضویت کشور جدید به ناتو پذیرفته نمی شود.

در تهیهٔ این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG