لینک های دسترسی

Breaking News

صدر اعظم سویدن سوختاندن نسخهٔ قرآن را تقبیح کرد و آن را بی‌احترامی خواند 


پس از آن که یک سیاست‌مدار راست‌گرای سویدنی در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم نسخهٔ قرآن را به آتش کشید، صدر اعظم سویدن این عمل را تقبیح کرده و آنرا "بی‌احترامی عمیق" به مسلمانان خواند.

در پی تنش‌ها میان ترکیه و سویدن روی عضویت این کشور در ناتو، راسموس پالودان، سیاست‌مدار راست‌گرای سویدنی، نسخه‌ای از قرآن را در مقابل سفارت ترکیه به آتش‌کشید.

این سیاست‌مدار سویدنی پس از آن قرآن را به آتش کشید که خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، روز شنبه سفر پل یونسن، وزیر دفاع سویدن را به انقره لغو کرد.

وزارت خارجهٔ ترکیه پس از این رویداد، سفیر سویدن مقیم انقره را احضار کرد.

اولف کرسترسن، صدر اعظم سویدن، شب شنبه در یک تویت نگاشت: "آزادی بیان یک بخش بنیادی دموکراسی است. اما آنچه قانونی است لازمی نیست که مناسب باشد. سوختاندن کتاب‌هایی که برای شمار زیادی از افراد مقدس است، عمل عمیقاً غیرمحترمانه است."

او همدردی خود را "با تمامی مسلمانانی که از این عمل توهین شده اند" ابراز کرد.

سوختاندن نسخهٔ قرآن، روابط استکهلم و انقره را در حالی صدمهٔ بیشتر زده است که سویدن تلاش دارد برای کسب عضویت ناتو، تاییدی ترکیه را به دست بیاورد.

ترکیه به صفت عضو ناتو، مانع پیوستن سویدن به این پیمان شده و از استکهلم خواسته است تا فعالان کرد مخالف حکومت ترکیه را به انقره تحویل دهد.

ترکیه، اتحادیهٔ اروپا و ایالات متحده حزب کارگران کردستان را منحیث گروه تروریستی شناسایی کرده اند.

در کنار ترکیه شماری دیگری از کشورهای اسلامی نیز گفته اند که از سوختاندن نسخهٔ قرآن خشمگین شده اند.

مراکش گفته است که مایهٔ تعجب است که چگونه مقامات سویدنی اجازهٔ سوختاندن نسخهٔ قرآن را داده اند.

اندونیزیا، عربستان سعودی و امارات متحدهٔ عرب، شورای همکاری خلیج و سازمان‌ همکاری اسلامی نیز این عمل را تقبیح کرده اند.

حکومت اندونیزیا این عمل را توهین به مقدسات خوانده و گفته است که این کار لکه‌ای بر تحمل دینی است و آزادی بیان باید مسوولانه عملی شود.

ده‌ها تن از اعتراض‌کنندگان روز گذشته در مقابل قنسولگری سویدن در استانبول گردهم آمده، پرچم سویدن را به آتش‌کشیده و از ترکیه خواستند تا روابط دپلوماتیک خود را با این کشور قطع کند.

پالودان که به نژادپرستی محکوم شده است، سال گذشته نیز نسخه‌هایی از قرآن را سوختانده بود.

XS
SM
MD
LG