لینک های دسترسی

Breaking News

ملکه، چاپ‌انداز تاجیکستانی که می‌خواهد تابوشکنی کند


ملکه رجبافه، چاپ انداز تاجیکستانی
ملکه رجبافه، چاپ انداز تاجیکستانی

در کشور های آسیای میانه بزکشی ورزش مردانه حساب می شود، اما ملکه رجبافه از شهر حصار تاجیکستان تابو شکنی کرده و در بزکشی و مسابقات اسپ سواری در برابر مردان شرکت می‌کند.

رجبافه ۲۴ سال دارد و می گوید اولین بار در سن ۹ سالگی بر اسب سوار شد. او می‌گوید به دلیل نبودن زنان چاپ انداز در مسابقات بزکشی کشور، تصمیم به آموختن این ورزش گرفته است.

ملکه نخستین تجربه‌اش را در مسابقه بزکشی چنین بازگو می‌کند:"در جشن نوروز شهر حصار بد، با لباسی ملی اتلس در بزکشی شرکت کردم. در سرم کلاه داشتم. بعد از بزکشی تعدادی آمدند و کلاه را از سرم گرفتند و حیران شدند که چرا وقت بزکشی از سرم نمی افتد."

ملکه در مسابقات بزکشی بیرون از تاجیکستان هم اشتراک کرده و می‌خواهد نشان دهد‌ که هیچ کسب و کار فقط مختص زنان و یا مردان نیست. وی گفت: "بسیاری از علاقه مندانم برایم می نوشتند تا در بزکشی ها شرکت کنم، زیرا بی من بزکشی جالب نمی‌گذرد. اما بر عکس، هستند کسانی که می نوشتند دختر را به بزکشی چه کار، برود در خانه بنشیند."

هر چند شنیدن این حرف ها به ملکه ناخوشایند است اما او می‌گوید راهی را که انتخاب کرده ترک نخواهد کرد. این دختر تاجیک می‌خواهد آرزوی مادرش را که چاپنداز شدن بود برآورده سازد.

به گفته ملکه، مادرش به خاطر مخالفت پدربزرگ و کاکایش نتواست به آرزوی خود برسد و با این آرزو دنیا را ترک گفت. ملکه می‌گوید که پدربزرگ‌اش با چاپنداز شدن وی نیز مخالف است.

او گفت: "اهل خانواده نمی‌خواهند که در بزکشی اشتراک کنم زیرا از حرف مردم می هراسند . ولی من به گفته های اطرافیانم گوش نمی‌سپارم، می خواهم زندگی خود را با خواسته‌های خود به پیش ببرم."

ملکه از وضع محدودیت‌ها بر آموزش و کار دختران و زنان در افغانستان توسط حکومت طالبان نگران است و امیدوار است که زنان افغان نیز به آرزوهای شان برسند و در وطن شان صلح و آزادی باشد.

ملکه می‌گوید که تمام زنان باید به کسب و کاری که دوست دارند، مشغول باشند تا بتوانند هم از نگاه مالی و هم از نگاه روانی به خود کفایی برسند.

XS
SM
MD
LG