لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد برای کمک به مهاجران افغان در کشورهای منطقه ۶۱۳ میلیون دالر تقاضا کرد


کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) می‌گوید که برای رسیدگی به مهاجران افغان در پنج کشور همسایۀ افغانستان در سال جاری میلادی به ۶۱۳ میلیون دالر نیاز است.

این ادارۀ ملل متحد ناوقت روز سه‌شنبه ۱۴ مارچ (۲۳ حوت) در اعلامیه‌ای گفته است که این پول را به هدف کمک به مهاجران افغان در کشورهای ایران، پاکستان، اوزبیکستان، تاجیکستان و ترکمنستان تقاضا کرده است.

به گفتۀ این ادارۀ ملل متحد، این مقدار پول برای حمایت از ۷.۹ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ میلادی تقاضا شده که ۵.۲ میلیون نفر آن را افغان‌ها به شمول پناهندگان و ۲.۷ میلیون نفر دیگر آن را میزبانان محلی آنان در این کشورها تشکیل می‌دهد.

بر اساس معلومات کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، در حال حاضر بیش از هشت میلیون شهروند افغانستان در کشورهای همسایه به سر می‌برند که از این میان، بیش از دو میلیون آن ثبت و راجستر شده اند.

به گفتۀ این ادارۀ ملل متحد بسیاری این مهاجران از دهه‌ها به این‌سو در ایران و پاکستان زندگی می‌کنند. ملل متحد تاکید کرده است که بیش از ۷۰ درصد از مهاجرانی که در این کشورها به کمک نیاز دارند، زنان و کودکان اند.

این در حالی است که پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، بسیاری افغان‌ها این کشور را ترک کرده و به کشورهای همسایه مهاجر شدند. بسیاری آنان که به گونۀ غیرقانونی وارد ایران، پاکستان و تاجیکستان شدند، هم اکنون با مشکلات زیادی روبرو بوده و در ماه‌های گذشته این کشورها هزاران نفر را به گونه اجباری دوباره به افغانستان بازگرداندند.

ملل متحد همچنان گفته است که یک طرح جداگانه را برای پاسخ‌گویی به نیازهای بشردوستانه در داخل افغانستان آماده کرده که بر بنیاد آن، برای رسیدگی به حدود ۲۳.۷ میلیون نیازمند در جریان سال میلادی به ۴.۶۳ میلیارد دالر نیاز دارد.

این سازمان علاوه کرده که در حال حاضر، افغانستان بزرگترین و شدیدترین بحران بشری را تجربه می‌کند و هم اکنون ۲۸.۳ میلیون نفر – نزدیک به دو سوم جمعیت این کشور – به شمول زنان و دختران به کمک‌های بشردوستانه و حفاظتی نیاز دارند.

سازمان ملل متحد بار دیگر از جامعه جهانی خواسته است که برای کمک به مردم افغانستان تلاش کرده و در چنین شرایط در کنار آنان بایستند.

این در حالی است که اخیراً دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) گفت که در حال حاضر، حدود ۲۰ میلیون نفر در افغانستان با گرسنگی شدید روبرو اند و از این میان، شش میلیون نفر در یک قدمی قحطی قرار دارند.

این ادارۀ سازمان ملل متحد به تاریخ ۱۲ مارچ (۲۱ حوت) در یک گزارش تازه گفت که وضعیت بشری در افغانستان رو به وخامت است و از جهان خواسته که به کمک‌های شان به مردم این کشور ادامه دهد. اوچا در این گزارش گفته بود که برای رسیدگی به ۲۳.۷ میلیون افغان در سال ۲۰۲۳، به ۴.۶ میلیارد دالر نیاز است.

XS
SM
MD
LG