لینک های دسترسی

Breaking News

نشست نمایندگان کشورهای همسایهٔ افغانستان و روسیه دربارۀ افغانستان در اوزبیکستان برگزار شد


وزارت خارجۀ اوزبیکستان از میزبانی نشستی در مورد افغانستان خبر داده و گفته است که این نشست روز سه‌شنبه هفتم مارچ (۱۶ حوت) با حضور نمایندگان ویژۀ کشورهای منطقه برای افغانستان در تاشکند آغاز شد.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در این نشست نمایندگان ویژۀ روسیه، چین، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و اوزبیکستان برای افغانستان اشتراک کرده اند.

به گفتۀ این وزارت، این نخستین نشست نمایندگان ویژۀ کشورهای منطقه است که در تاشکند برگزار می‌شود و در آن، اشتراک کنندگان وضعیت افغانستان را به بررسی می‌گیرند.

در اعلامیه آمده است: "نمایندگان اوزبیکستان، چین، ایران، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ترکمنستان در مورد وضعیت کنونی افغانستان، همکاری طرفین در حل و فصل اوضاع این کشور و برقراری صلح و ثبات درازمدت و همچنین تامین کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان گفتگو می‌کنند."

گفته می‌شود که در این نشست از طالبان دعوت نشده و مقام‌های این گروه نیز تا کنون در باره برگزاری این نشست ابراز نظر نکرده اند.

پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان کشورهای همسایۀ افغانستان به ویژه آسیایی میانه همواره از اوضاع امنیتی و گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی به شمول داعش در این کشور اظهار نگرانی کرده و نشست‌هایی را در این مورد میزبانی کرده اند.

در تازه‌ترین مورد، روسیه به تاریخ هشتم فبروری (۱۹ دلو) نشست مشورتی چند جانبه را درباره افغانستان میزبانی کرد و در آن، مشاورین امنیت ملی کشورهای منطقه به شمول چین، هند، ایران، تاجیکستان، قزاقستان، قرغیزستان، پاکستان و اوزبیکستان دعوت شده بودند.

از این میان، پاکستان از فرستادن نماینده اش در این نشست خودداری کرده و گفته بود که نشست‌های دیگری وجود دارد که در آن می‌تواند به گونهٔ موثر در روند صلح افغانستان سهم بگیرد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گفته است که کشورش نمی‌خواهد شاهد تنش در مرزهای جنوبی خود باشد. او افزود: "سازمان‌های تروریستی بین المللی،‌ به شمول القاعده، فعالیت‌های خود را [در افغانستان] افزایش می‌دهند."

این در حالی است که گروه داعش سال گذشته مسوولیت راکت پراگنی از خاک افغانستان بر اهدافی در قلم‌رو اوزبیکستان و تاجیکستان را به دوش گرفته است. حکومت اوزبیکستان سپس گفت که پنج راکت از قلم‌رو افغانستان بر شهر مرزی ترمذ پرتاب شده است، اما هیچ یک از این راکت‌ها انفجار نکرد و تنها خسارات اندک مالی را به بار آورد.

در ماه سپتمبر ۲۰۲۲ مهاجمان انتحاری بر سفارت روسیه در کابل حمله کردند که در آن رویداد دست‌کم دو کارمند این سفارت و چهار شهروند افغانستان کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG