لینک های دسترسی

Breaking News

تاجیکستان بمباران ساحۀ مرزی افغانستان را رد کرد


کمیتۀ امنیت ملی تاجیکستان گزارش‌هایی را رد کرد که گویا قوای هوایی آن کشور ساحاتی را در داخل قلمرو افغانستان بمباران کرده است.

مقام‌های محلی در ولایت تخار گفته اند که طیاره های تاجیکستانی یک ساحۀ مرزی را در ولسوالی درقد ولایت تخار بمباران کرده است که به ادعای این مقام‌ها شش نفر در نتیجۀ آن کشته شده است.

در آغاز این رویداد گمانه زنی هایی نیز وجود داشت که گویا طیاره های روسی این ساحه را بمباران کرده است، اما خبرگزاری رویترز از قول وزارت دفاع روسیه گزارش داده است که طیاره های آن کشور در عملیات بر ساحۀ درقد سهمی نداشتند.

کمیتۀ امنیت ملی تاجیکستان گفته است که قوای آن کشور "برای از بین بردن گروه مسلحی از افراطگرایان افغان" در نزدیکی مرز عملیاتی را راه اندازی کرده است.

سخنگوی کمیتۀ امنیت ملی تاجیکستان گفته است که "گروه مسلح نا معلوم متشکل از ۱۰ تا ۱۲ افغان ساعت سه بعد از ظهر روز یکشنبه به طور غیر قانونی سرحد را عبور کرده و حدود ۵۰ تا ۱۰۰ متر" در خاک تاجیکستان وارد شدند و دو شهروند تاجیک را از بین بردند.

مقام‌های محلی در ولایت تخار گفته اند که این ساحۀ پوشیده از جنگل خارج از کنترول دولت افغانستان بوده و بیشتر طالبان و قاچاقبراندر آن فعالیت دارند. اما طالبان با نشر پیامی گفته اند که جنگجویان آن گروه در این رویداد دخیل نبوده و قاچاقبران را عامل درگیری خوانده اند.

جواد هجری، سخنگوی والی تخار، نیز در صحبت با صدای امریکا گفت که روز گذشته مرزبانان تاجیکستانی و قاچاقبران در منطقه مرزی میان دو کشور در ساحۀ درقد درگیر شدند که به گفتۀ وی در در نتیجۀ آن دو مرزبان تاجیک کشته شد.

آقای هجری افزود که قوای تاجیکستانی افزون بر پرتاب هاوان، این ساحه را بمباران کرد که در اثر آن شش فرد مسلح کشته و دو مرد مسلح دیگر زخمی شد.

نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان نیز درگیری میان مرزبانان تاجیکستانی و افراد مسلح را در مرز میان دو کشور تایید کرد و گفت که در مورد چگونگی این رویداد تحقیقات ادامه دارد.

افغانستان و تاجیکستان ۱۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و در گذشته نیز از فعالیت قاچاقبران مخدرات و تندروان مخالف دولت افغانستان در این ساحه گزارش‌هایی نشر شده بود.

XS
SM
MD
LG