لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: به زودی طرح صلح خود را به حکومت افغانستان ارایه می‌کنیم 


گروه طالبان می‌گوید که ماه آینده طرح کتبی صلح خود را به حکومت افغانستان ارایه می‌کند.

ذبیح الله مجاهد، یکی از سخنگویان این گروه دیروز پنجم جولای (۱۴ سرطان) به خبررسانی رویترز گفت: "مذاکرات و روند صلح در روز‌های آینده تسریع خواهد شد... و انتظار می‌رود که وارد یک مرحلهٔ حساس شود، طبعاً که در مورد طرح‌های صلح خواهد بود."

او افزوده است که در مدت یک ماه هر دو جانب طرح کتبی صلح خویش را ارایه خواهند کرد زیرا دور اخیر مذاکرات به مقطع حساس رسیده است.

این در حالی است که حمد الله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان امروز گفت که توقع می‌رفت با خروج نیروهای بین المللی گروه طالبان بهانه‌ای برای جنگیدن نداشته باشند و آتش‌بس کنند، اما این گروه جنگ را شدت بخشیده است.

آقای محب گفت که تیم مذاکراتی جمهور اسلامی افغانستان آمادهٔ مذاکرات است، اما طالبان مذاکره نمی‌کنند. او افزود که توقع حکومت افغانستان و جهان این بود که جنگ جاری در این کشور از طریق مذاکرات حل شود.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده در مورد اظهارات این سخنگوی طالبان گفت که توافق از راه مذاکره یگانه راه برای پایان بخشیدن به جنگ ۴۰ ساله در افغانستان است.

این وزارت از هر دو جانب خواست که برای مشخص کردن یک نقشهٔ راه سیاسی به آیندهٔ افغانستان که منتج به توافق عادلانه و پایدار شود، وارد مذاکرات جدی شوند.

وزارت خارجهٔ امریکا گفته است که جهان حکومتی را در افغانستان نخواهد پذیرفت که از راه زور به میان آمده باشد و مشروعیت و معاونت فقط زمانی امکان پذیر است که حکومت افغانستان به حقوق بشری احترام داشته باشد.

در این حال،‌ ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح گفت که مشکل است پیشبینی شود که طالبان در مدت یک ماه طرح کتبی صلح شان را ارایه کنند، اما او ابراز امیدواری کرد که گروه طالبان دست به این اقدام بزنند تا حکومت افغانستان هم بداند که آنان چه می‌خواهند.

خانم انوری نگفت که آیا حکومت افغانستان در این مدت طرح کتبی صلح خویش را آماده و ارایه خواهد کرد یا نه، اما محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان به تاریخ هفتم اپریل (۱۸ حمل) در نشستی تحت نام "چهار چوب برای نقشهٔ راه صلح" طرح حکومت افغانستان برای صلح را بیان کرد که انتخابات پیش از وقت، ایجاد حکومت صلح، تدویر لویه جرگه و تعدیل ۸۰ در صدی قانون اساسی از موضوعات عمدهٔ‌ آن بود.

آقای غنی گفت که آماده است پیش از تکمیل دور ریاست جمهوری‌اش انتخابات را برگذار کند و در آن اشتراک نکند.

پیش از آن، زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان طرحی را به حکومت این کشور پیشنهاد کرده بود که بر اساس گزارش‌ها، تشکیل "حکومت انتقالی صلح افغانستان" در آن شامل بود که در نهایت "پس از تصویب قانون اساسی جدید و انتخابات ملی" قدرت را به یک دولت دایمی منتقل خواهد کرد؛ طرحی که از جانب حکومت افغانستان رد شد.

XS
SM
MD
LG