لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: مذاکرات قطر با 'پیشرفت‌' پایان یافت


گروه طالبان تازه ترین دور مذاکرات با نمایندگان ایالات متحدۀ امریکا را "مثبت" خوانده و گفته که "در بعضی موارد پیشرفت صورت گرفته است."

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای مصالحۀ افغانستان از تاریخ ۳۰ اپریل تا نهم می ۲۰۱۹ سرگرم مذاکرات با نمایندگان طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر بود. این ششمین دور مذاکرات دو طرف می‌باشد.

طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته اند که در ششمین دیدار با نمایندگان امریکایی روی "مسوده‌ای که در دوره های قبلی ترتیب یافته بود" بحث صورت گرفته است.

تا هنوز آقای خلیلزاد و دیگر مقام‌های امریکایی در مورد نتایج گفتگوهای اخیر میان امریکا و طالبان در قطر تبصره‌ای نکرده اند.

با اینحال هنوز هم موارد اختلافی بین دو طرف باقی‌مانده است که بر اساس اعلامیۀ طالبان "در دور بعدی مذاکرات بر موارد باقی مانده بحث های لازم انجام خواهد شد." تاریخی برای برگزاری دور بعدی این مذاکرات مشخص نشده است.

آقای خلیلزاد گفته است که چهار مورد اساسی مذاکرات وی با گروه طالبان؛ جدول زمانی خروج قوای خارجی افغانستان، حصول اطمینان از اینکه از خاک افغانستان برضد امریکا حمله نشود، آمادگی طالبان به مذاکرات بین الافغانی و آتش بس پایدار می‌باشد.

نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان همواره تاکید کرده است تا زمانی‌که روی هر چهار مورد توافق صورت نگیرد، توافق با طالبان نهایی نخواهد شد.

آقای خلیلزاد همچنان در اظهارات تازه اش طالبان را به پرهیز از شورشگری و گذاشتن اسلحه به زمین ترغیب کرده است.

با اینحال، طالبان به شورشگری ادامه داده و در تازه ترین مورد با حمله بر دفتر کاونترپارت انترنشنل در کابل سبب کشته شدن ۹ نفر و زخمی شدن ۲۰ نفر دیگر شدند.

همزمان با این، لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده به قانونگذاران امریکایی گفته است که تا پایان کامل شورشگری در افغانستان، لازم است نیروهای امریکایی در این کشور باقی بمانند.

با وصف اینکه خروج قوای امریکایی از افغانستان یکی از مباحث اصلی مذاکرات میان گروه طالبان و امریکا است، اظهارات آقای دنفورد اشاره به حضور دراز مدت نظامی امریکا در افغانستان دارد.

XS
SM
MD
LG