لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: اگر روند صلح نتیجه بدهد، اسلحه خود را زمین می‌گذاریم


زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان گفته است که اگر روند صلح نتیجه بدهد، امریکا آماده است سلاح خود را در افغانستان به زمین بگذارد.

این اظهارات، ظاهرا جوابی به واکنش قبلی گروه طالبان به درخواست‌های آتش‌بس در افغانستان است که گفته بودند نیروهای امریکایی باید از حمله به افراد طالبان دست بکشند.

آقای خلیلزاد در پیامی که در صفحه تویتر خود منتشر کرده، نوشته است: "نتیجۀ هر روند صلحی این است که تمام جناح‌ها سلاح‌های خود را به زمین بگذارند."

او افزوده: "توافق تمام جناح‌ها برای کاهش خشونت، یک گام ضروری برای رسیدن به این هدف است و نیز انتخابی است که باید از نظر اخلاقی انجام بدهیم. ما آماده هستیم."

گروه طالبان روز گذشته درخواست جرگه مشورتی صلح افغانستان را نیز در مورد برقراری آتش‌بس رد کرد.

شرکت کنندگان در پایان این جرگه، از جناح‌های درگیر تقاضا کردند که دست از جنگ بردارند.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در مراسم پایانی این جرگه گفت که به عنوان یک اقدام حسن نیت، ۱۷۵ زندانی طالبان را آزاد می‌کند، اما در مورد برقراری آتش‌بس گفت که دست کشیدن از جنگ باید اقدامی دوجانبه باشد.

آقای غنی اعلام کرد که در صورت آمادگی طالبان برای برقراری آتش‌بس، آماده است روی جزییات آن با این گروه کار کند.

با این حال، گروه طالبان دقایقی پس از پایان جرگه، با انتشار اعلامیه‌ای گفت که شرکت کنندگان این جرگه از تمام مردم افغانستان نمایندگی نمی‌کنند و افزود که به حملات خود در جریان ماه رمضان نیز ادامه خواهند داد.

'پیشنهادات جدید'

در همین حال، خبرگزاری اسوشیتد پرس به نقل از منابع گروه طالبان گزارش داده که نقاط اختلافی در مورد زمان‌بندی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در حال کاهش است.

یک سخنگوی گروه طالبان به اسوشیتد پرس گفته است که پیشنهادات جدیدی در این مورد مطرح شده و هر دو جانب در حال بحث و بررسی آن هستند.

او گفته است: "پیشنهاداتی برای کاهش تفاوت نظرها میان دو جانب مطرح شده، اما هنوز هم برای رسیدن به یک توافق نهایی، نیاز به بحث است."

جزییات این "پیشنهادات جدید" در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

XS
SM
MD
LG