لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد به طالبان: به خشونت‌ها پایان داده و صلح را بپذیرید


زلمی خلیلزاد نماینده ویژۀ ایالات متحده در امور صلح افغانستان می‌گوید که در دور تازۀ مذاکرات با طالبان در دوحه از نمایندگان این گروه خواسته است که مردم افغانستان خواستار پایان جنگ در کشور شان اند، و باید به خشونت‌ها پایان داده شود.

آقای خلیلزاد روز سه شنبه (۳۰ اپریل) پس از دیدار با رهبران حکومت افغانستان، مقام‌های پاکستانی و شماری از کشورهای دیگر، به قطر رفت و ششمین دور گفتگوهایش را با نمایندگان طالبان آغاز کرد.

آقای خلیلزاد در تویتر خود روز جمعه (۱۳ ثور) گفته است: " زمان آن رسیده، طالبان جنگ‌افزارهای شان را به زمین گذاشته، خشونت‌ها را متوقف کرده و صلح را بپذیرند."

آقای خلیلزاد بار دیگر تاکید کرده است تا زمانیکه روی تمام موارد بحث شده به توافق نرسند، در این گفتگوها هیچ موضوع دیگر نهایی نخواهد شد.

آقای خلیلزاد همچنان گفته است: " صلح نیازمند این است که ما در مورد چهار موضوع متصل به یکدیگر از جمله خروج نیروهای خارجی از افغانستان، تضمین های ضد تروریسم، گفتگو و مذاکرات در داخل افغانستان و کاهش خشونت‌هایی که منجر به آتش‌بس جامع می شوند، راه حلی را پیدا کنیم. هیچ چیز نهایی نخواهد شد تا اینکه ما در مورد این چهار موضوع به توافق نرسیم".

طالبان به این گفته‌های خلیلزاد واکنش نشان داده اند. ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در تویترش به آقای خلیلزاد گفته است: " خلیلزاد باید در فکر به زمین گذاشتن اسلحه از ما نباشد، عوض همچو مطالبات خیالی امریکای‌ها را تفهیم کند که دیگر از زور کار نه گیرند و نه هم بخاطر ابقای اداره کابل زیان های بیشتر جانی و مالی را متحمل شوند".

ششمین دور گفتگوهای نماینده ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان در حالی در قطر ادامه دارد که از پنج روز بدین سو جرگه مشورتی صلح افغانستان با حضور سه‌هزار ۲۰۰ نفر در کابل ادامه دارد.

اعضای این جرگه در ۵۱ کمیته نتایج بحث‌های شان را در قالب گزارش کوتاه در چهارمین روز جرگه مشورتی صلح، با سایر اعضا در میان گذاشتند.

تلاش برای ترغیب طالبان برای گفتگوهای صلح، پاسداری از ارزش‌های ملی در روند مصالحه، ترکیب اعضای هیات مذاکره کننده با طالبان و موقف افغانستان در برابر همسایه‌ها و سایر کشورها - که اتهام‌های حمایت از مخالفان مسلح بر آنها وجود دارد - شامل این پرسش‌ها بود.

XS
SM
MD
LG