لینک های دسترسی

Breaking News

مجاهد: داعش در افغانستان 'حضور فزیکی' ندارد


ذبیح الله مجاهد، یکی از سخنگویان گروه طالبان، گفته است بر خلاف عراق و سوریه، داعش در افغانستان حضور فزیکی ندارد
ذبیح الله مجاهد، یکی از سخنگویان گروه طالبان، گفته است بر خلاف عراق و سوریه، داعش در افغانستان حضور فزیکی ندارد

با وجودیکه شاخهٔ خراسان داعش در کمتر از یک ماه مسوولیت چهار حملهٔ مرگبار را در افغانستان بر عهده گرفت،‌ طالبان روز سه‌شنبه ۲۱ سپتمبر (۳۰ سنبله) ادعا کردند که "داعش حضور فزیکی" در این کشور ندارد.

ذبیح الله مجاهد، یکی از سخنگویان گروه طالبان، روز سه‌شنبه به خبرنگاران در کابل گفت: "در رابطه به داعش، قسمیکه قبلاً برایتان گفتیم، داعش به گونه‌ای که در عراق و سوریه موجود هستند، در اینجا [افغانستان] وجود ندارند. با آن هم شماری از مردم که احتمالاً افغان‌های خود ما باشند، ذهنیت داعشی را پیش گرفته اند و مردم ما از این پدیده حمایت نمی‌کنند."

به گفتهٔ این سخنگوی طالبان "پدیده‌ای که از حمایت مردم برخوردار نباشد، نمی‌تواند مشکل ایجاد کند و دوام بیاورد. داعش در هیچ جای [افغانستان] حضور فزیکی ندارد و تنها در برخی جا‌‌ه‌ها به شکل نا محسوس حملات ناجوانمردانه و بزدلانه را انجام می‌دهند. قوای امنیتی امارت اسلامی آماده و بیدار است و به طور جدی جلو آنان را خواهد گرفت."

اظهارات این سخنگوی طالبان مبنی بر عدم حضور فزیکی داعش در حالی صورت گرفته است که شاخهٔ خراسان داعش مسوولیت حملات مرگبار روز‌های شنبه و یک شنبه در شهر جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار، را بر عهده گرفت.

پیش از آن، تندروان شاخهٔ خراسان داعش مسوولیت حملات مرگبار ۲۶ اگست در میدان هوایی کابل را بر عهده گرفت که به اثر آن ۱۳ نظامی امریکایی و دست کم ۱۷۰ غیر نظامی افغان کشته شدند.

قبل بر این، گروه طالبان در جریان دو دهه حضور نظامیان ایتلاف به رهبری ایالات متحده مسوولیت اکثر حملات انتحاری و انفجاری را در سراسر افغانستان بر عهده می‌گرفت.

در پهلوی طالبان، شبکه حقانی که حال اعضای ارشد آن عضو کابینه موقت طالبان استند، و تندروان داعش نیز مسوولیت مرگبار‌ترین حملات را بر ضد نظامیان خارجی، قوای امنیتی افغانستان و غیر نظامیان بر عهده گرفتند.

در همین حال، مقام‌های استخباراتی ایالات متحده و سایر کشور‌های غربی هشدار داده اند که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، این کشور بار دیگر به پناهگاه امن گروه‌های تروریستی مبدل خواهد شد.

مقام‌های استخباراتی امریکا همچنین گفته اند که حامیان داعش و القاعده با مسلط شدن طالبان حال مایل اند به افغانستان سرازیر شوند و شماری از آنان سفر‌شان را از قبل به افغانستان آغاز کرده اند.

XS
SM
MD
LG