لینک های دسترسی

Breaking News

مقام‌ها: تسلط طالبان می‌تواند افراطگرایان را در امریکا 'جسور' کند


اداره تحقیقات فدرال امریکا یا (FBI) روز سه‌شنبه ۲۱ سپتمبر (۳۰ سنبله) هشدار داد که به قدرت رسیدن دو بارۀ طالبان در افغانستان می‌تواند افراطگرایان در داخل امریکا را "جسور" کند.

کرستوفر ری، رییس اداره تحقیقات فدرال امریکا، در یک جلسه استماعیۀ مجلس سنای امریکا به قانونگذاران این کشور گفت که سقوط حکومت قبلی افغانستان و احتمال تبدیل شدن دوبارۀ این کشور به پناهگاه گروه‌های دهشت‌افگن خارجی ممکن تندروان مستقر در غرب را به انجام اقدامات خشونت‌آمیز تشویق کند.

آقای ری گفت که رسیدگی به این نوع تهدید‌ها در صدر فهرست مبارزهٔ ادارۀ تحقیقات فدرال در راستای مبارزه بر ضد فعالیت‌های دهشت افگنی در داخل امریکا قرار گرفته است.

مقام‌های امریکایی گفته اند که به دنبال تصرف برق آسای افغانستان توسط طالبان، وضعیت در این کشور را از نزدیک زیر نظارت دارند.

در همین حال،‌ کرستین ابی زید، رییس مرکز ملی مبارزه با دهشت افگنی امریکا، در جلسه استماعیه روز سه شنبه به سناتوران امریکایی گفت که تمرکز اصلی واشنگتن روی این است که چگونه شبکه القاعده و گروه داعش، خود را برای انجام حملات علیه امریکا آماده می‌سازند.

خانم ابی زید افزود که امریکا باید نظارت و ارزیابی کند که آیا القاعده و داعش زودتر از پیش‌بینی‌های انجام شده توانایی عملیات‌های خارجی خود را توسعه خواهند داد یا خیر؟‌

اظهارات این مقام‌های استخباراتی ایالات متحده در حالی بیان شده است که شاخهٔ خراسان داعش در کمتر از یک ماه گذشته مسوولیت چهار حملهٔ مرگبار را در ولایت‌های کابل و ننگرهار بر عهده گرفت،‌ حملاتی که به اثر آن دست کم ۱۳ نظامی امریکایی و بیش از ۱۷۰ غیر نظامی افغان کشته شدند و ده‌ها غیر نظامی دیگر زخمی شدند.

مقام‌های استخباراتی ایالات متحده هفتهٔ گذشته نیز گفتند که پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان، حال نشانه‌های فزاینده‌ای وجود دارد که حامیان القاعده و گروه دولت اسلامی یا داعش به این کشور جنگ زده چشم دوخته اند.

دیوید کوهن، معاون ادارهٔ استخبارات مرکزی ایالات متحده، هفتهٔ گذشته در یک نشست با مقام‌های استخباراتی امریکا گفت که نشانه‌های روشن وجود دارد که تحرکات القاعده در افغانستان آغاز شده است و هشدار داد که شبکهٔ القاعده ممکن تا یک سال دیگر خود را در افغانستان "بازسازی" کند.

اما به گفتهٔ این مقام استخباراتی، امریکا از نزدیک فعالیت این شبکه را زیر نظر خواهد داشت و گفته است که شماری از تندروان القاعده از قبل سفر‌شان را به افغانستان آغاز کرده اند.

با آن هم، مقام‌های استخباراتی ایالات متحده در مورد شخصیت‌های مشخص القاعده که راهی افغانستان شده اند، نه جزییات ارایه کردند و نه هم مشخص کرده اند که آنان از کجا وارد افغانستان می‌شوند.

اخیرا یک ویدیوی منسوب به امین الحق در انترنت نشر شد که گویا وی به ولایت ننگرهار برگشته است. امین الحق یکی از افراد وابسته به شبکهٔ القاعده است که در جریان جنگ در منطقهٔ توره بورهٔ ولایت ننگرهار با اسامه بن لادن، بنیان‌گذار القاعده، یکجا می‌جنگید.

برخی از تحلیلگران نیز هشدار داده اند که افغانستان بار دیگر ممکن "به پناهگاه امن گروه‌های تروریسی" مبدل خواهد شد.

این تحلیلگران گفته اند که پس از خروج کامل قوای امریکایی و متحدین آن از افغانستان، حال پیگیری گروه‌های دهشت افگن دشوار شده است.

دیوید کوهن، معاون ادارهٔ‌ استخبارات ایالات متحده، با اعتراف به این موضوع گفت "توانایی ما در افغانستان مانند شش ماه پیش و یک سال قبل نیست"، اما او تاکید کرد که امریکا و شرکای‌اش برای جمع آوری اطلاعات از افغانستان تجربه دارند.

اطلاعات استخباراتی ایالات متحده نشان می‌دهد که القاعده و داعش تا حال برای ظهور مجدد و بازسازی خود در افغانستان به خوبی پیش رفته اند.

جنرال اسکات بریر، رییس استخبارات دفاعی ایالات متحده، گفته است ارزیابی‌های محتاطانه نشان می‌دهد که یک یا دو سال را در بر خواهد گرفت تا القاعده توانایی خود را به حدی در افغانستان افزایش بدهد که تهدید را متوجه قلمرو ایالات متحده بسازد.

XS
SM
MD
LG