لینک های دسترسی

Breaking News

گفتگوهای بین‌الافغانی فردا در قطر آغاز می‌شود


قرار است مذاکرات بین الافغانی با حضور مقام‌های ارشد امریکایی، قطر و حکومت افغانستان روز شنبه۱۲ سپتمبر (۲۲ سنبله) در دوحه آغاز شود.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در حساب تویترش نگاشته است که مراسم افتتاحیه مذاکرات میان نمایندگان طالبان و دولت افغانستان بر اساس توافقنامه امضا شدۀ بین طالبان و امریکا در دوحه، پایتخت قطر آغاز می شود و نمایندگان طالبان برای اشتراک در این نشست آماده اند.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر پس از اعلام خبر تاریخ آغاز مذاکرات با دولت افغانستان گفت که شش زندانی طالبان به قطر منتقل شده اند.

یک منبع به خبرگزاری رویترز گفته که این شش زندانی طالبان که به کشتن شهروندان خارجی متهم اند، تا اخیر ماه نومبر در قطر زیر نظارت خواهند بود و ممکن پس از آن دوباره به کابل منتقل شوند.

در همین حال، ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفت که هیات مذاکره‌کننده دولت این کشور به خاطر اشتراک در مراسم افتتاحیه مذاکرات با طالبان، روز جمعه به دوحه سفر می‌کند.

در این اعلامیه آمده که در مراسم افتتاحیه مذاکرات میان نمایندگان دولت افغانستان و طالبان، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی، محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه و سید سعادت منصور نادری، وزیر دولت افغانستان در امور صلح نیز اشتراک خواهند کرد.

وزارت خارجه قطر نیز با تایید تاریخ آغاز مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان گفت که "مذاکرات مستقیم بین جناح‌های مختلف افغان نمایانگر یک گام دیگر به سوی برقراری صلح پایدار" در افغانستان می‌باشد.

بر اساس گزارش رویترز، قرار است نمایندگان دولت افغانستان و طالبان پس از پایان نشست افتتاحیه، بحث‌های فنی را روی تعیین اجندای مذاکرات آغاز کنند.

دپلومات ها و کارشناسان می‌گویند که چالش اصلی در مذاکرات بین دو طرف درگیر جنگ افغانستان، رسیدن به توافق روی برقراری یک آتش‌بس سرتاسری در افغانستان خواهد بود.

XS
SM
MD
LG