لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: تخریبکاران برای اخلال روند صلح تلاش می‌کنند


نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ در امور مصالحۀ افغانستان، در واکنش به حمله بر کاروان موترهای امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان گفته است که این کار تخریبکاران گفتگوهای صلح است.

آقای خلیلزاد در صفحۀ تویترش نگاشته است که با نزدیک‌شدن گفتگوهای صلح، تخریبکاران تلاش می‌کنند که این روند را اخلال کنند؛ اما بیشتر مایوس می‌شوند.

او گفته است: "تاریخ گواه است زمانی که فرصت برای صلح نزدیک می‌شود، تخریبکاران از هیچ نوع تلاش برای توقف آن نمی‌ایستند. افغان‌ها در دام آنها نخواهند افتاد".

کاروان حامل آقای صالح روز چهارشنبه نهم سپتمبر (۱۹ سنبله) در ساحۀ تایمنی شهر کابل هدف انفجار بم قرار گرفت که در نتیجه ده نفر کشته و در حدود ۴۰ نفر دیگر زخمی شدند؛ اما آقای صالح از این حمله جان به سلامت برد.

این حمله با واکنش‌های تند ملی و بین‌المللی مواجه شد و برخی‌ها آن را تلاشی برای برهم‌زدن مذاکرات پیشرو میان هیات حکومت افغانستان و نمایندگان طالبان دانسته و بعضی نیز آن را نقض صریح برنامۀ صلح خواندند.

انتونیو گوتیرش، سرمنشی ملل متحد نیز ضمن نکوهش این حمله، در اعلامیه‌ای بر ضرورت دستیابی به حل و فصل مسالمت‌آمیز منازعات افغانستان تاکید کرده است.

او گفته است که ملل متحد در این روند مهم از مردم و حکومت افغانستان حمایت می‌کند.

ستیفانو پونتیکوروو، نمایندۀ ملکی ناتو ضمن نکوهش این حمله گفته است که دشمنان صلح از خواست افغان‌ها مبنی بر توقف خشونت و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی همچنان چشم‌پوشی می‌کنند.

زلمی خلیلزاد گفته است که روند صلح زمانی موفق خواهد بود که جنگ طولانی در افغانستان پایان یابد و تحقق این امر "به دو گروه مذاکره کننده و رهبران آنان" بر می‌گردد.

آقای خلیلزاد که اکنون در دوحه به سر می‌برد، به گفتۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده تلاش خواهد کرد تا گفتگوهای بین‌الافغانی هرچه زودتر میان دولت افغانستان و طالبان آغاز شود.

XS
SM
MD
LG