لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان درگذشت یک واکسیناتور ضد فلج کودکان را که در حمله‌ای زخمی شده بود، تایید کردند


یک کودک هنگام دریافت واکسین ضد فلج کودکان در ولایت فراه (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
یک کودک هنگام دریافت واکسین ضد فلج کودکان در ولایت فراه (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

مقامات طالبان روز شنبه ۲۱ جنوری (اول دلو) تایید کردند که یک واکسیناتور ضد فلج کودکان که روز چهارشنبه در اثر حملهٔ مسلحانه زخمی شده بود، در شفاخانه جان باخت.

عبدالبصیر زابلی، سخنگوی پولیس طالبان برای ولایت ننگرهار، به صدای امریکا گفت که شکرالله، واکسیناتور پیشین در آن ولایت زمانیکه روز چهارشنبه همراه با خانواده‌اش سفر می‌کرد در قریهٔ داربند ولسوالی کامهٔ ولایت ننگرهار هدف حملهٔ مسلحانه قرار گرفت.

به گفتهٔ زابلی، در این حمله دو فرزند-یک دختر و یک پسر- خردسال شکرالله نیز زخمی شدند و به اسرع وقت در یکی از شفاخانه‌های شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار، انتقال داده شدند.

سخنگوی پولیس طالبان در ولایت ننگرهار گفته است که شکرالله در اثر زخم‌های که برداشته بود، روز جمعه در شفاخانه جان باخت، اما فرزندانش هنوز هم در شفاخانه بستری استند.

امین، برادر شکرالله، در این اواخر وظیفه‌اش را منحیث واکسیناتور ترک کرده بود و منحیث محصل شامل پوهنتون ننگرهار شده بود.

به گفتهٔ یک منبع، همسر شکرالله نیز در گذشته منحیث واکسیناتور ایفای وظیفه می‌کرد و در حال حاضر، منحیث یک کارمند صحی در کلینیک ولسوالی کامه ایفای وظیفه می‌کند.

تا حالا انگیزهٔ این حمله مشخص نشده است که آیا شکرالله به دلیلی اینکه همسرش در کلینیک کار می‌کند، هدف حمله قرار گرفته است یا خیر.

تا حالا هیچ گروهی مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. اما در گذشته، شاخهٔ خراسان داعش مسوولیت حملات مشابه را بر عهده گرفته است.

واکسیناتوران پولیو همواره هدف حملات مرگبار در افغانستان قرار می‌گیرند. پیش از این، هفت واکسیناتور به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ زمانی در ولایت کندز کشته شدند که مصروف تطبیق خانه به خانۀ واکسین پولیو به کودکان بودند.

پاکستان و افغانستان فقط دو کشور در جهان است که هنوز هم با تهدید ویروس پولیو مواجه اند. ویروس پولیو بر سیستم عصبی کودکان تاثیر می گذارد و در نهایت سبب فلج آنان می‌شود.

XS
SM
MD
LG