لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان به پاکستان: با مهاجران افغان بدرفتاری نکنید


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

همزمان با گزارش‌ها از بازداشت و آذیت و آزار مهاجران افغان توسط پولیس پاکستان، وزارت خارجۀ حکومت طالبان از دولت آن کشور خواسته است که به بدرفتاری با شهروندان افغانستان پایان دهد.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه ۱۰ نومبر (۱۹ عقرب) با نشر اعلامیه‌ای گفت که از مدتی‌ به این‌سو پولیس پاکستان در برخی از شهرهای آن کشور به ویژه در ایالت سند به اذیت و آزار مهاجران افغان ادامه داده است.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان ایجاد مشکلات به شهروندان افغانستان توسط پولیس پاکستان را محکوم کرده و از دولت آن کشور خواسته است که باید از تکرار آن جلوگیری کند.

به گفتۀ این وزارت، سفارت افغانستان در اسلام‌آباد و قونسلگری‌های آن که از سوی مقام‌های طالبان رهبری می‌شود برای حل این مشکل تلاش‌های زیادی کرده اند، اما تا کنون این چالش برطرف نشده است.

در اعلامیه آمده است که طالبان "همواره از طریق مجرای دپلماتیک از مقامات پاکستانی خواسته است که به حقوق مهاجرین افغان متعهد باشند، پولیس را از بدرفتاری با افغان‌های مقیم آنجا منع کرده و به عنوان یک همسایه مسلمان به افغان‌ها میزبانی خوب کنند."

حکومت پاکستان تا کنون دربارۀ بدرفتاری و بازداشت مهاجران افغان ابراز نظر نکرده است.

طالبان در حالی به ادامۀ بازداشت و بدرفتاری پولیس پاکستان با مهاجران افغان ابراز نگرانی کرده اند که در تازه‌ترین مورد، در ویدیویی که در رسانه‌های اجتماعی دست به دست شده، برخی از شهروندان افغانستان دیده می‌شود که توسط پولیس پاکستان بازداشت شده اند.

در این ویدیو دیده می‌شود که پولیس دست‌های این مهاجرین را که در میان آنان کودکان نیز شامل اند، با ریسمان به یک دیگر بسته و آنان را به جایی انتقال می‌دهد.

این اقدام پولیس پاکستان واکنش‌های زیادی را در رسانه‌های اجتماعی در پی داشته و کابران افغان از برخورد نادرست پولیس با افغان‌های مقیم پاکستان انتقاد کرده اند.

تا کنون شمار دقیق شهروندان افغان که در ماه‌های اخیر توسط پولیس پاکستان بازداشت و زندانی شدند، معلوم نیست، اما دو روز پیش، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان گفته بود که بر اساس گزارش‌ها، در حال حاضر حدود ۱۱۰۰ مهاجر افغان در زندان‌های پاکستان به سر می‌برند.

آقای کرزی همچنان از این برخورد حکومت پاکستان با مهاجران افغان انتقاد کرد و از حکومت آن کشور خواسته بود که با مهاجران افغان طبق قوانین بین‌المللی و حقوق بشری برخورد کند.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، پاکستان تنها به آن عده افغان‌هایی اجازۀ رفت و آمد به آن کشور را می‌دهد که اسناد قانونی در دست دارند.

بر اساس معلومات ادارهٔ مهاجرت ملل متحد، در حال حاضر در پاکستان در حدود ۱.۳ میلیون مهاجر قانونی افغان زیست دارند، اما تخمین زده می‌شود که صدها هزار مهاجر افغان فاقد اسناد قانونی نیز در پاکستان به سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG