لینک های دسترسی

Breaking News

ملا یعقوب به صفوف طالبان: به خاطر خدا از اوامر اطاعت کنید


در یک پیام صوتی منسوب به محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان که در شبکه‌های اجتماعی نشر شده است، ملا یعقوب از مسوولیت ناپذیری فرماندهان و جنگجویان طالبان شکایت کرده و آنان را به خدا سوگند می‌دهد که از اوامر اطاعت کنند.

سرپرست وزارت دفاع طالبان در این پیام صوتی ضمن تاکید بر انجام دقیق اوامر، خطاب به فرماندهان و صفوف طالبان می‌گوید که "مسوولیت بار بسیار سنگینی است و هرکس باید به خوبی متوجه آن باشد. اگر مسوولیت را انجام داده نمی‌توانید، جای تان را به کس دیگری واگذار کنید تا او کار را انجام دهد."

بلال سروری، خبرنگار افغان که اکنون در بیرون از افغانستان به سر می‌برد، در دو پست جداگانۀ تویتر این پیام منسوب به سرپرست وزارت دفاع طالبان را نشر کرده است، اما طالبان تا کنون صحت و ثقم این پیام را تایید یا رد نکرده است. مشخص نیست که این پیام‌ها دقیقاً چی وقت و در کجا ثبت شده و به کی ارسال شده است.

صدای امریکا نیز صحت این نوارهای صوتی را مستقلانه تایید نتوانسته است.

با اینحال، در این پیام‌ها که هر دو به زبان پشتو اند، به حج رفتن اعضای طالبان و نیز مرخصی جنگجویان آن گروه به مناسبت عید اشاره شده است که نشان می‌دهد پیام تازه است و در یکی دو روز گذشته به کسی ارسال شده است.

در این پیام همچنان به پیشروی نیروهای جبهۀ مقاومت و پایین آوردن پرچم طالبان از سوی این نیروها اشاره شده است. گویندۀ این پیام گفته است: "به خاطر خدا، به شکل خوب و درست اطاعت کنید. کسی به خاطر عید خانه رفته است، کسی جای دیگری رفته است، شماری هم حج رفته اند. مسوولیت به دوش ما و شما است و آن را به گونۀ درست باید ادا کنیم."

یعقوب مجاهد با اشاره به پیشروی جبهۀ مقاومت در مربوطات ولایت بغلان به زیر دستان خود هشدار می‌دهد که اگر "به کارهای دیگر و مناسبت‌ها و عید مبارکی مصروف باشید، رویدادهای بیشتر از این قبیل پیش می‌آید."

جبهۀ مقاومت به تازگی ادعا کرده است که جنگجویان این جبهه در ولایت بغلان پیشروی داشته و ویدیوهایی نیز در شبکه‌های اجتماعی نشر شده است که شماری از مردان مسلح را در حال پایین کردن پرچم سفید طالبان نشان می‌دهد. صدای امریکا صحت این ویدیو را نیز مستقلانه تایید نتوانسته است.

گویندۀ پیام منتسب به یعقوب مجاهد هم چنین از دروغگویی فرماندهان پایین رتبۀ طالبان شکایت کرده می‌گوید: "اگر دستور داده می‌شود که به جایی بروید، می‌گویند که رفتیم و اطمینان می‌دهند که چنین شد، حالانکه نرفته اند و خودشان هم بی خبر اند."

هاشم دانش، تحلیلگر امور سیاسی، می‌گوید که اکنون صفوف طالبان به این باور اند که رهبران شان زندگی مجللی دارند، اما جنگجویان در خطوط جنگ جان می‌بازند که این وضعیت سبب اطاعت ناپذیری در صفوف این گروه شده است. او در مصاحبه با صدای امریکا گفت که "فاصله بین رهبری و صفوف طالبان زیاد شده است."

در این اواخر گزارش‌هایی در مورد ایجاد شکاف و انقسام در رهبری طالبان، در رسانه‌ها نشر شده است، اما طالبان ایجاد اختلاف در سطوح رهبری این گروه را رد کرده است.

با اینحال، شیر محمد عباس ستانکزی، معین وزارت خارجۀ طالبان در چند ماه گذشته کم از کم در دو مورد از رویکرد طالبان در خصوص حق آموزش زنان و دختران آشکارا انتقاد و بر بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران تاکید کرده است.

آقای ستانکزی روز یکشنبه ۱۹ جون (۲۹ جوزا) در کابل گفت که آموزش حق شرعی زنان و مردان است. او گفت: "بر ما لازم است که برای هر فرد این کشور اگر مرد است یا زن، زمنیۀ آموزش را فراهم کنیم. این حق طبیعی آن‌ها است، حق اسلامی و شرعی آن‌ها است، علمای کرام فتوا صادر کرده اند، علم بر مرد و زن فرض است، ما باید جامعه‌ای بسازیم که با زیور علم مزین باشد."

سرپرست وزارت دفاع طالبان پیش از این نیز گفته بود که حاکمیت این گروه با چالش‌های جدی مواجه است و باید برای حل این چالش‌ها همه دست به دست هم دهند.

XS
SM
MD
LG