لینک های دسترسی

Breaking News

ملا یعقوب: حملات پاکستان را به خاطر مصالح ملی تحمل کردیم


یک هفتۀ پس از حملات هوایی و راکتی نظامیان پاکستانی بر بخش‌های ولایت خوست و کنر، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان گفته است که به خاطر "مصالح ملی" این حملات را تحمل کرده است.

ملا محمد یعقوب روز یکشنبه ۲۴ اپریل (چهارم ثور) در مراسم نهمین سالروز مرگ ملا عمر، رهبر پیشین و بنیان‌گذار گروه طالبان، گفت که جهان در مقابله با حکومت این گروه قرار دارد و همسایه‌گان افغانستان نیز سبب "رنج و تکلیف" می‌شوند.

ملا یعقوب با اشاره به حملات اخیر نظامیان پاکستانی در کنر هشدار داد که پس از این در برابر چنین حملات خاموش نخواهند نشست.

او افزود: "افغانستان در حال حاضر با مشکلات زیادی روبرو است، ما در هر سطحی با چالش‌های مواجه استیم؛ جهان نیز با ما در مقابله است. ما مشکلات و تکلیف‌های را از افراد نزدیک و همسایه‌های خود میبینیم. نمونۀ آشکار آن، چند روز پیش، آن‌ها بر خاک ما در کنر تجاوز کردند...ما این را به خاطر مصالح ملی و مصالح علیا تحمل کرده‌ایم، شاید دیگر این را تحمل نکنیم."

سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان تاکید کرد که تامین امنیت افغانستان و حفاظت از مردم این کشور از مسوولیت‌های این گروه است و برای بهبود وضعیت تلاش خواهد کرد.

مقام‌های محلی طالبان به تاریخ ۱۶ اپریل (۲۷ حمل) گفتند که نظامیان پاکستانی، بخش‌های ولسوالی سپیرۀ ولایت خوست را بمباردمان کردند که در نتیجۀ آن، ۴۱ نفر کشته و ۲۲ تن دیگر زخمی شدند.

به گفتهٔ نجیب‌الله حنیف، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت کنر، به صدای امریکا گفت که در اثر حملات راکتی نظامیان پاکستانی که بر منطقه "چوگام" ولسوالی شلتن کنر صورت گرفت، شش نفر کشته شدند.

اردوی پاکستان تا اکنون در رابطه به این حملات اظهار نظر نکرده است،‌ اما وزارت خارجهٔ پاکستان روز یکشنبه با نشر اعلامیه‌ای گفت که "عناصر گروه‌‌های تروریستی" به شمول تحریک طالبان پاکستان (TTP) در ساحات مرزی فعالیت داشته و حملاتی را بر نیروهای امنیتی پاکستان انجام داده و شماری از آنان را کشته اند.

در واکنش به این حملات، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با نکوهش و ظالمانه خواندن این عملکرد پاکستان گفت که تداوم چنین حملات "پیامدی بد" خواهد داشت. سخنگوی طالبان به پاکستان هشدار داد که حوصلۀ افغان‌ها را نیازماید و چنین حملات روابط میان افغانستان و پاکستان را متضرر می‌سازد.

همچنین وزارت خارجۀ حکومت طالبان منصور احمد خان، سفیر پاکستان در کابل، را احضار کرد و سرپرست این وزارت، خواستار توقف چنین حملات در آینده شد.

ملا محمد یعقوب در واکنش به انفجارات اخیر در کابل، بلخ و کندز گفت که طراحان و عاملان این حملات، نمی‌توانند به اهداف خود در افغانستان دست‌ یابند.

در حملات اخیر در غرب کابل، شهر مزار شریف و ولسوالی امام صاحب ولایت کندز که نهادهای آموزشی و نمازگزاران در مساجد هدف قرار گرفتند، ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG