لینک های دسترسی

Breaking News

نامهٔ طالبان به کانگرس امریکا: دارایی‌های افغانستان را آزاد کنید


امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان در نامۀ سرگشاده به کانگرس ایالات متحده امریکا، منجمد کردن دارایی‌های افغانستان را دور از منطق خوانده و از امریکا خواسته است تا پول‌های افغانستان را آزاد کرده و محدودیت‌ها را بردارد.

آقای متقی روز چهارشنبه ۱۷ نومبر (۲۶ عقرب)در این نامه گفته است که روابط حدود صد سالۀ امریکا و افغانستان فراز و نشیب‌هایی داشته است، اما او توافقنامۀ دوحه را عامل روابط مثبت آیندۀ دو کشور بیان کرده است.

سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان خطاب به کانگرس امریکا گفته است که "امارت اسلامی" به عنوان یک دولت مسوول امور افغانستان را در دست گرفته و علاقه‌مند ایجاد روابط مثبت با ایالات متحده و تمام کشورهای جهان می‌باشد.

او در این نامه گفته است که اجرای کامل توافقنامۀ دوحه می‌تواند فصل جدیدی را میان ایالات متحده و حکومت طالبان و دو ملت بگشاید.

از سویی هم، در این نامه منجمدکردن دارایی‌های افغانستان به دور از منطق خوانده شد است که به باور این مقام طالبان چنین کاری هیچ مشکلی را حل نمی‌کند.

در نامه از قول آقای متقی آمده است: "ما نگران هستیم که اگر وضعیت به همین شکل دوام پیدا کند، نه تنها حکومت و مردم افغانستان با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد، بلکه منجر به مهاجرت‌های گسترده و مشکلات اقتصادی و بشری در منطقه و جهان خواهد شد. منجمد کردن وجوه و تحریم های اقتصادی، می‌تواند بخش‌های صحت، آموزش و سایر سیستم های خدمات ملکی افغانستان را که به نفع مردم عام است آسیب برساند. آسیب به این زیربنا ها تنها به مردم عام افغانستان ضرر می‌رساند و این بدترین خاطره مردم افغانستان از امریکا خواهد بود. "

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، نزدیک به ۱۰ میلیارد دالر پول نقد بانک مرکزی افغانستان در خارج از کشور منجمد شده که بیشتر آن در ایالات متحده می‌باشد. وزارت مالیهٔ ایالات متحده گفته است که هیچ برنامه‌ای برای آزادسازی این پول وجود ندارد.

در همین حال، مایکل مک‌کال، عضو ارشد جمهوریخواه در کمیتۀ امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحدۀ امریکا در صحبت با صدای امریکا استدلال کرد که که دارایی‌های مسدود شدۀ افغانستان در امریکا، یگانه اهرم باقی‌مانده و دست داشتۀ واشنگتن است که می‌تواند با آن طالبان را زیر فشار قرار دهد.

آقای مک‌کال گفت: "به نظر من دارایی های مسدود شده نباید بدون دریافت امتیازات بزرگ از سوی طالبان، بسیار به آسانی به این گروه داده شود. اما من نگرانم که حکومت کنونی امریکا ممکن از خود ضعف نشان بدهد، همانگونه که در طول یک سال گذشته این ضعف را به نمایش گذاشت و بدون قید و شرط به طالبان تسلیم شد."

اما سرپرست وزارت خارجۀ طالبان تاکید کرده است که حکومت آنها خواستار روابط مثبت با تمام کشورهای جهان به شمول ایالات متحده است؛ اما افزوده که "استفاده از گزینه تحریم و فشار" نمی‌تواند به بهبود روابط کمک کند.

همچنان او با اشاره به نگرانی‌های ایالات متحده و جامعۀ جهانی گفته است که دو جانب گام‌های را جهت ایجاد اعتماد باید بردارند.

طالبان به تاریخ ۱۵ اگست سال روان بر افغانستان مسلط شدند و از آن زمان تا کنون به خاطر رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران زیر فشار بوده اند، افزون بر این، تا کنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

اما کارشناسان به این نظر اند که وزارت خارجۀ حکومت طالبان می‌خواهد از این طریق افکار عمومی در داخل امریکا را متوجه مشکلات اقتصادی افغانستان بسازد.

عبدالطیف نظری، استاد روابط بین‎‌الملل گفت که ترغیب امریکایی‌ها برای توجه به مناسبات سیاسی و اقتصادی با افغانستان و قراردادن افغانستان در اولویت سیاسی ایالات متحده از اهداف این نامه است.

ویس ناصری، تحلیلگر سیاسی، فرستادن نامۀ متقی به کانگرس امریکا را یکجانبه خواند و گفت که در این نامه به خواست‌های جامعۀ جهانی و ملل متحد از حکومت طالبان هیچ اشارۀ نشده است.

ایجاد حکومت مشروع و فراگیر، رعایت حقوق زنان و دختران، حضور زنان در حکومت و قطع روابط طالبان با گروه‌های تروریستی را آقای ناصری از خواست‌های عمدۀ جامعۀ جهانی خواند.

به باور آقای ناصری، فرستادن این نامه یک حرکت سیاسی است که هیچ دردی از افغانستان را دوا نمی‌کند و تاثیری بر تغییر وضعیت نخواهد داشت.

با همۀ این موارد، پس از مذاکرات دوحه و تسلط حکومت طالبان بر افغانستان، این نخستین نامۀ رسمی یک مقام بلندپایۀ طالبان است که به اعضای کانگرس امریکا ارسال می‌شود.

XS
SM
MD
LG