لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید دیدبان حقوق‌بشر بر جلوگیری از گسترش قحطی در افغانستان


دیدبان حقوق‌بشر گفته است که افغانستان در معرض قحطی قرار دارد و از ملل متحد و دیگر نهادهای بین‌المللی خواسته است که برای جلوگیری از قحطی در این کشور، فوراً اقدام کنند.

این نهاد ناوقت روز پنجشنبه ۱۱ نومبر (۲۰ عقرب) در بیانیه‌ای گفت که به هدف جلوگیری از گسترش قحطی در افغانستان نیاز است تا به "اقتصاد فروپاشیده و سیستم ورشکستۀ بانکی" افغانستان رسیدگی شود.

دیدبان حقوق‌بشر همچنین گفته است که برنامۀ جهانی غذای سازمان ملل متحد در روزهای اخیر از احتمال بدترشدن عدم مصوونیت غذایی و خطر مرگ‌ و میر مردم در اثر گرسنگی در سراسر افغانستان هشدار داده است.

اخیراً برنامۀ جهانی غذا (WFP) هشدار داده و گفته است که بیش از نصف جمعیت افغانستان با گرسنگی شدید مواجه خواهند شد.

دیدبان حقوق‌بشر افزوده که بر اساس گزارش رسانه‌ها، خانواده‌های که در افغانستان پول و غذا ندارند، اموال خود را می‌فروشند و به دنبال فرار از این کشور استند.

جان سیفتون، مسوول دید‌بان حقوق بشر در امور حمایت از آسیا گفت: "اقتصاد و خدمات اجتماعی افغانستان در حال فروپاشی است و افغان‌ها در سراسر کشور از سو تغذیه شدید رنج می‌برند. کمک‌های بشردوستانه حیاتی است، اما با توجه به این بحران، دولت‌ها، سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای بین‌المللی نیاز به تعدیل فوری محدودیت‌ها و تحریم‌های موجود بر اقتصاد و بخش بانکی این کشور دارند."

این در حالی است که برنامۀ جهانی غذا به تاریخ ۲۵ اکتوبر (سوم عقرب) با نشر گزارشی گفت که از ماه نومبر ۲۰۲۱ میلادی، ۲۲.۸ میلیون نفر در این کشور با گرسنگی شدید رو به رو خواهند شد.

پیش از این، ملل متحد هشدار داده بود که تا اخیر سال جاری میلادی، یک میلیون کودک زیر سن پنج سال با سوی تغذی حاد مواجه خواهند شد در حالی که ۳.۳ میلیون نفر دیگر از این مشکل صحی رنج خواهد برد.

پس از خروج کامل قوای بین‌المللی از افغانستان و مسلط شدن طالبان در ماه اگست سال روان میلادی، کمک‌های بین‌المللی برای این کشور به گونۀ قابل ملاحظه کاهش یافته است.

برگشت طالبان به قدرت موجب تعزیرات مالی بر این گروه شده است. ایالات متحده نزدیک به ۱۰ میلیارد پول افغانستان را در بانک‌های مستقر در امریکا منجمد کرده است.

سایر کشور‌ها و سازمان‌های بین المللی از جمله بانک جهانی نیز کمک خود را برای افغانستان متوقف کرده اند.

XS
SM
MD
LG