لینک های دسترسی

Breaking News

نرخ بلند مواد نفتی؛ طالبان ۳۵۰هزار تن مواد نفتی از ایران وارد می‌کند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

وزارت مالیۀ حکومت طالبان می‌گوید که به هدف کاهش بهای تیل و گاز مایع در بازارهای افغانستان، حدود ۳۵۰هزار تن مواد نفتی از ایران وارد می‌کند.

این وزارت روز شنبه ۲۳ جولای (اول اسد) گفت که امضای قرارداد خرید این مقدار نفت، در جریان سفر یک هیات این گروه به تهران صورت گرفته است.

در خبرنامه‌ای این وزارت آمده است که واردات این مقدار مواد نفتی از ایران به افغانستان به زودی آغاز خواهد شد. طالبان امیدوار اند که با شروع این روند قیمت تیل و گاز مایع در بازارهای افغانستان کاهش یابد.

در هفته‌های اخیر، بهای تیل و گاز مایع در کابل و دیگر ولایات افغانستان به گونۀ بی‌سابقه افزایش یافته که بر اساس گزارش‌ها در هر لیتر تیل پترول و دیزل از ۲۰ تا ۳۰ افغانی تغییرات آمده است.

در حال حاضر، بهای یک لیتر تیل پترول به ۹۰ افغانی و یک لیتر تیل دیزل به کمتر از ۱۳۰ افغانی رسیده است. برخی از باشندگان کابل با انتقاد از ادارۀ طالبان گفتند که این گروه توانایی کنترول نرخ مواد اولیه و نفت را در این کشور ندارد.

وزارت مالیۀ حکومت طالبان همچنان گفته است که هیات این گروه در دیدار با مقام‎‌های ایرانی در مورد خریداری، کیفیت، قیمت، ترانزیت مواد نفتی و ایجاد تسهیلات صحبت کرده اند.

بر اساس معلومات این وزارت، دو طرف همچنان بر ایجاد کمیتۀ مشترک، ساخت تصفیه‌های مشترک نفت، قرارداد دولت با دولت (G2G) و ادامه کار ساخت خط لوله مواد نفتی به توافق رسیده‌ اند.

اخیراً کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ با ابراز نگرانی گفته بود که در کنار بهای مواد خوراکی، نرخ مواد نفتی در افغانستان افزایش یافته و شهروندان این کشور توان خرید آن را ندارند.

به گفتۀ این کمیته پس از مسلط شدن دوبارۀ طالبان بر افغانستان، تنها نرخ تیل دیزل در این کشور به ۹۳ درصد افزایش یافته است.

همزمان با افزایش بی‌سابقۀ قیمت نفت و گاز مایع در بازارهای افغانستان، طالبان گفتند که برخی از حلقات در بلند بردن قیمت‌ نفت در این کشور نقش دارند.

دفتر عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزرای ادارۀ طالبان به تاریخ پنجم جولای (۱۴ سرطان) در خبرنامه‌ای گفت که بررسی‌های آنان نشان می‌دهد که برخی حلقات برنامه‌ریزی شده در "افزایش قیمت نفت و ایجاد بحران" در افغانستان دست دارند.

دفتر عبدلغنی برادر افزود که تلاش‌های حکومت این گروه برای پایین‌ نگهداشتن قیمت‌های نفت و پی‌گیری کسانی که مرتکب این عمل می‌شوند، جریان دارد.

XS
SM
MD
LG