لینک های دسترسی

Breaking News

آیا طالبان در پی انحصار قدرت اند؟


طالبان گفته اند که در پی انحصار قدرت در افغانستان نیستند و تلاش دارند در همزیستی مسالمت‌آمیز با سایر افغان‌ها زندگی کنند.

همزمان با "پیشرفت‌هایی" در مذاکرات میان طالبان و امریکا، این آشتی‌جویانه‌ترین پیامی است که طالبان تا حالا منتشر کرده اند.

سهیل شاهین، یک سخنگوی طالبان مستقر در قطر، در پیام صوتی که به خبرگزاری اسوشیتدپرس فرستاده، گفته است که بازگشت طالبان به زندگی عادی، مشروط به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان است.

در این پیام آمده "پس از پایان اشغال، افغان‌ها باید گذشته را فراموش کرده و یکی دیگر را تحمل کنند و زندگی جدیدی را مانند برادران آغاز کنند."

این سخنگوی طالبان هم‌چنین گفته است که دور بعدی مذاکرات با امریکا، برای تاریخ ۲۵ ماه فبروری در دوحه برنامه‌ریزی شده است.

دولت افغانستان اگرچه به نیاز این کشور برای پایان دادن به جنگ تاکید می‌کند، اما می‌گوید که حاضر نیست پای هیچ توافق صلحی امضا کند که از مجرای گفتگوهای طالبان با دولت این کشور حاصل نشده باشد.

پیشتر گزارش شده بود که نمایندگان طالبان و امریکا، در جریان نشست شش روزه در قطر، مسودۀ یک توافقنامه را نهایی کرده اند که شامل طرح خروج نیروهای امریکایی از افغانستان ظرف ۱۸ ماه پس از امضای آن می‌شود.

هم‌چنین گزارش شد که طالبان براساس این توافقنامه، طرح یک آتش‌بس را بررسی می‌کنند.

هشدار سفیر سابق امریکا

با این حال، طالبان تا حالا حاضر به گفتگوی مستقیم با دولت افغانستان نشده اند.

راین کراکر، سفیر پیشین امریکا در کابل روز گذشته نسبت به توافقی با طالبان که دولت افغانستان در آن شامل نباشد، هشدار داد.

آقای کراکر در مقاله‌ای که به واشنگتن پست نوشت، گفت که با شامل نکردن حکومت افغانستان در مذاکرات با طالبان، "حکومتی را غیرمشروعیت بخشیده ایم که ادعای حمایت از آن را داریم."

او در این مقاله افزود "این روند، شباهت‌هایی با گفتگوهای پاریس در جریان جنگ ویتنام دارد. در آن زمان نیز، مانند حالا، واضح بود که با رفتن به پای میز مذاکره، در حال تسلیم کردن خود هستیم؛ ما تنها روی شرایط تسلیم شدن خود مذاکره می‌کنیم."

آقای کراکر هم‌چنان نگاشته است "طالبان می‌توانند هر تعهدی که بخواهند انجام بدهند، اما می‌دانند که وقتی ما (از افغانستان) رفتیم، و طالبان باز گشتند، هیچ راهی برای اجرایی کردن این توافقات نخواهیم داشت."

XS
SM
MD
LG