لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: درباره 'حکومت موقت' با طالبان بحث نشده است


نمایندۀ ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان شام دیروز، در دیدارش با رئیس جمهور غنی، گفته است که درباره 'ایجاد حکومت موقت' با طالبان در قطر بحث نشده است.

زلمی خلیلزاد، پس از شش روز دیدار و گفتگو با طالبان، شام دیروز جزئیات این گفتگوها را با حکومت افغانستان، در میان گذاشت.

آقای خلیلزاد، در این دیدار به رئیس جمهور غنی گفته است که آنان در شش روز گفتگو با نمایندگان طالبان در قطر تنها درباره "مسئله آتش‌بس" بحث کرده و اما این بحث‌ها نتیجه نهایی نداشته است.

آقای خلیلزاد، افزوده است که " طالبان خواستار خروج نیروهای خارجی از افغانستان شده، اما تا هنوز جانب امریکا با آنان در این خصوص به هیچگونه توافقی نرسیده است."

ریاست جمهوری افغانستان، با پخش اعلامیه یی، امروز دوشنبه (۸دلو) گفته است که آقای خلیلزاد گزارش‌های نشر شده درباره ساختار نظام آیندۀ افغانستان با طالبان را "نادرست و شایعه" دانسته است.

در این اعلامیه به نقل از آقای خلیلزاد آمده است: "موضوع حکومت موقت به گونه کامل نادرست است و در این صحبت‌ها هیچگونه بحثی روی آن صورت نگرفته است و در صلاحیت و مسوولیت من هم نمی‌آید، موضوع صلاحیت من این است که تنها زمینۀ مذاکرات بین الافغانی را فراهم نمایم."

پیش از این رئیس جمهور غنی گزارش‌های مبنی بر طرح ایجاد حکومت موقت را "احمقانه" خواند و گفته بود که چنین طرح‌ها قابل پذیریش نیست.

نمایندۀ ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، تاکید کرده است که برای کشاندن طالبان به میز گفتگوهای رو در رو با حکومت افغانستان دیدارهای نیز با نمایندگان این گروه خواهد داشت.

روز گذشته، وزیر خارجه ایالات متحدۀ از پیشرفت در مذاکرات شش روزۀ زلمی خلیلزاد با نمایندگان طالب در قطر خبر داد و گفت که "کشورش به تامین صلح و خروج نظامیان امریکایی از افغانستان جدی است".

XS
SM
MD
LG