لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: در مبارزه با داعش با امریکا همکاری نمی‌کنیم 


گروه طالبان می‌گوید که برای محدود کردن گروه‌های افراطگرا در افغانستان با ایالات متحده همکاری نخواهد کرد،‌ زیرا این گروه می‌تواند به تنهایی از عهدهٔ این کار برآید.

این در حالی است که مقامات امریکایی برای نخستین بار پس از تسلط این گروه بر افغانستان و بیرون شدن نیروهای امریکایی از این کشور، امروز نهم و فراد دهم اکتوبر به گونه‌‌ای مستقیم با مقامات این گروه در قطر ملاقات می‌کند.

پس از افزایش حملات گروه داعش در افغانستان، و پیش از آغاز گفتگو‌ها با مقامات امریکایی، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به اسوشیتدپرس گفت که با واشنگتن در مبارزه با این گروه هیچ نوع همکاری نخواهند کرد.

او افزود که گروه طالبان به گونهٔ مستقل توانایی مبارزه با داعش را دارد.

گروه داعش به تازگی مسوولیت یک حملهٔ انتحاری در داخل یک مسجد در کندز را بر عهده گرفت که در آن ۴۶ نفر کشته و ۱۴۳ نفر زخمی شدند. پیش از آن، این گروه مسوولیت حملات در ننگرهار و کابل را نیز به دوش گرفته بود.

پیش از این، ذبیح الله مجاهد، یکی از سخنگویان گروه طالبان گفته بود: "داعش به گونه‌ای که در عراق و سوریه موجود هستند، در اینجا [افغانستان] وجود ندارند. با آن هم شماری از مردم که احتمالاً افغان‌های خود ما باشند، ذهنیت داعشی را پیش گرفته اند و مردم ما از این پدیده حمایت نمی‌کنند."

رویترز به نقل از شبکهٔ خبری الجزیره گزارش داده است که هیات طالبان در جریان ملاقات امروزی از ایالات متحده خواسته اند تا ممانعت از پول‌های بانک مرکزی افغان را رفع کند.

پس از ملاقات مستقیم با مقامات امریکایی، امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان گفته است که واشنگتن می‌خواهد به افغان‌ها واکسین کووید۱۹ کمک کند.

او همچنان گفت که هیات طالبان و مقامات امریکایی روی گشایش "صفحهٔ جدید میان دو کشور" بحث کردند.

مقامات امریکایی بدون ذکر نام شان به خبررسانی رویترز گفته اند این هیات امریکایی که شامل مقامات وزارت خارجه، مقامات استخباراتی و ادارهٔ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی است، بر طالبان فشار خواهند آورد تا به خروج مصوون شهروندان امریکا و افغان‌های که می‌خواهند از افغانستان خارج شوند، متعهد باقی بمانند.

اولویت دیگر این دیدار تاکید بر پابندی طالبان به تعهد شان است که به شبکهٔ القاعده و گروهای دیگر دهشت‌افگن اجازه ندهند از خاک افغانستان به حیث پناه‌گاه امن استفاده کنند.

این مقام‌های امریکایی همچنان بر طالبان فشار وارد خواهند کرد تا دسترسی افغان‌ها به کمک‌های بشری را بهبود بخشند؛ اقدامی که جلو" سقوط اقتصادی" در افغانستان را خواهد گرفت.

یک مقام امریکایی بدون ذکر نامش به رویترز گفت: "این ملاقات در مورد به رسمیت شناختن و دادن مشروعیت نمی‌باشد. موقف ما واضح است و آن اینکه هر نوع مشروعیت باید توسط عملکرد طالبان حاصل شود."

مقامات امریکایی همچنان گفته اند که "ما بالای طالبان فشاروارد خواهیم کرد که حقوق همه‌ای افغان‌ها، به شمول زنان و دختران را احترام کنند و یک حکومت همه شمول با حمایت وسیع را تشکیل دهند".

زلمی خلیلزاد نماینده ویژهٔ ایالات متحده برای افغانستان که برای چندین سال رهبری مذاکرات صلح با طالبان را بر عهده داشت و توافقنامۀ دوحه را با طالبان امضا کرد، شامل این هیات نیست.

ملاقات مقامات امریکایی با گروه طالبان در حالی صورت می‌گیرد که معاون وزیر خارجهٔ ایالات متحده در جریان دو روز گذشته پیرامون مشکلات افغانستان با مقامات پاکستان مباحث جدی داشت.

مقامات پاکستانی از ایالات متحده تقاضا کرده اند تا با طالبان تعامل کرده و برای جلوگیری از سقوط اقتصادی، میلیارد‌ها دالر بودجهٔ بین المللی را به دسترس حاکمان جدید افغانستان قرار دهد.

حکومت پیشین افغانستان پاکستان را به تمویل و تجهیز گروه‌های تندرو، به شمول طالبان متهم می‌کرد. اما اسلام آباد این اتهامات را همواره رد کرده است.

این در حالی است که روابط میان واشنگتن و اسلام آباد روی اتهامات این که پاکستان روابط عمیق با طالبان داشته و این گروه را به گونهٔ مخفیانه حمایت کرده، به سردی گراییده است؛ گروهی که برای حدود ۲۰ با حکومت به حمایت امریکا در افغانستان جنگید.

در اخیر ماه گذشته، ۲۲ تن از سناتوران امریکایی لایحه‌ای را برای وضع تعزیرات بر طالبان و تمامی حکومت‌های خارجی حامی شان معرفی کردند.

وزیر خارجهٔ پاکستان در واکنش به این اقدام سناتوران امریکایی گفت که آنان باید بدانند که در آینده و برای دست‌یابی به ثبات در افغانستان و منطقه به مشارکت با پاکستان نیاز است.

XS
SM
MD
LG