لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: شرایط بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران فراهم نیست


آرشیف
آرشیف

سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان می‌گوید که هنوز شرایط مناسب برای دختران بالاتر از صنف ششم فراهم نشده تا آنان به مکتب بروند.

سید حبیب‌الله آغا که به ولایت پنجشیر رفته است، روز گذشته دهم می (۲۰ ثور) در مورد اینکه چه زمانی مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم باز خواهند شد، به خبرنگاران گفت: "حالاً شرایط نامساعد است، وقتی که شرایط مساعد شود، طبق احکام شریعت به همکاری ملت و با مشورۀ علمای کرام [مکاتب باز خواهند شد]".

سرپرست وزارت معارف حکومت طالبان افزود که در مورد بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران عالمان دینی تصمیم نهایی را خواهند گرفت.

او افزود: "وقتی علما در بین خود مشوره کردند، اجماع کردند، اتفاق کردند و به هر چیزی که اتفاق کردند، مسوولین امارت اسلامی فرمودات علما را عملی می‌سازند".

وزارت معارف حکومت طالبان پیش از این گفته بود که تعطیلی مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان دایمی نیست، بلکه با ایجاد یک فضای مصوون، به زودی مکاتب به روی دانش‌آموزان دختر باز خواهد شد.

با گذشت بیش از ۲۰ ماه از تسلط طالبان بر افغانستان، هنوز هم مکاتب متوسطه و لیسه به روی دانش‌آموزان دختر بسته مانده است.

در این حال، جنبش زنان مقتدر افغانستان می‌گوید که دو عضو این جنبش در مقابل درهای بسته مکاتب دختران عکس‌های سران برجسته گروه طالبان را به آتش کشیدند.

به گفتۀ این جنبش، با آتش‌زدن تصاویر هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان، ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی و ملاحسن آخند، سرپرست ریاست‌الوزرای طالبان، خواستار باز شدن مکاتب دختران شد.

با ادامۀ بسته‌ماندن مکاتب در افغانستان، جامعه جهانی به شمول سازمان ملل متحد بارها خواستار بازگشایی تمامی مکاتب دختران در این کشور شده، اما طالبان حاضر به این کار نشده اند.

شهلا عارفی، مدافع حقوق زنان به صدای امریکا گفت که دستورالعمل طالبان و عالمان دین برای بازگشایی مکاتب دخترانه پذیرفتنی نیست.

به گفتۀ عارفی، طالبان به بهانه‌هایی چون دین، زبان و مذهب از تعلیم و تحصیل دختران و زنان استفادۀ ابزاری می‌کنند.

او گفت: "این گروه خود تقوا و آگاهی مسلکی دینی ندارد و نمی‌تواند یک تصمیم قاطع به خاطر حل این معضل بزرگ (بسته‌بودن مکاتب دختران) بگیرد".

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان، محدودیت‌های زیادی را بر زنان و دختران در این کشور وضع کرده اند. این گروه مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم را تا "امر ثانی" تعطیل کرده و همچنان در ماه دسمبر ۲۰۲۲، دختران و زنان را از ادامۀ تحصیل در پوهنتون‌ها نیز تا "اطلاع ثانی" منع کردند. افغانستان تنها کشوری در جهان است که دختران در آن از رفتن به مکاتب متوسطه، لیسه و پوهنتون منع شده اند.

تحت حاکمیت قبلی طالبان، از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان عمدتاً از حق کار و تحصیل محروم بودند و معمولاً هنگام خروج از خانه مجبور بودند که صورت خود را بپوشانند و با یک محرم شرعی همراه باشند.

XS
SM
MD
LG