لینک های دسترسی

Breaking News

متقی: آموزش دختران و زنان را 'حرام' نخوانده ایم


سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان می‌گوید که این گروه آموزش دختران و زنان را حرام نمی‌داند، بلکه تا امر ثانی آن را تعلیق کرده است.

امیرخان متقی که در انستیتوت مطالعات استراتیژیک اسلام‌آباد (ISSI) صحبت می‌کرد، حرام خواندن و ممنوعیت همیشگی آموزش و تحصیل دختران و زنان را از سوی حکومت طالبان رد کرد.

او گفت: "ما هیچگاهی نگفته ایم که آموزش زنان حرام است، ما هیچگاهی این حرف را نزده ایم که آموزش زنان ابداً ممنوع است، بلکه صحبتی که شده، در آن گفته شده که تا امر ثانی این [موضوع] معطل خواهد بود".

طالبان اندکی پس از آنکه در اگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند، مکاتب متوسطه و لیسه را بر روی دختران مسدود کردند، اقدامی که میلیو‌ن‌ها دختر را از ادامهٔ آموزش بالاتر از صنف ششم محروم کرد. با وجود انتقاد‌های شدید بین المللی و تقاضاها برای باز کردن مکاتب دختران، مکاتب در افغانستان هنوز هم به روی دختران مسدود باقی مانده است.

طالبان ادعا می‌کنند که مواد درسی و ماحول و محیط آموزشی با ارزش‌های فرهنگی کشور و قوانین اسلامی در مطابقت قرار ندارد. رژیم طالبان به طور مکرر خواست‌های جامعهٔ بین المللی را مبنی بر بازگشایی مکاتب دختران نادیده گرفته است.

معصومه حسینی، مدافع حقوق زن به صدای امریکا، وضعیت دختران و زنان را در دورۀ حاکمیت طالبان نگران‌کننده توصیف کرد. به گفتۀ حسینی، زنان و دختران در حاکمیت طالبان از حق اولیه انسانی شان چون آموزش، تحصیل و کار محروم شده اند.

به باور مدافعان حقوق زن، طالبان با استفاده از این مسله می‌خواهند که از جامعۀ جهانی امتیاز بگیرند و به نحوی برای به رسمیت شناختن شان جهان را تحت فشار قرار دهند، در حالی که قربانی اصلی این عملکرد، زنان و دختران افغانستان استند.

علاوه بر آن، طالبان در دسمبر ۲۰۲۲ محدودیت بیشتر بر آموزش زنان و دختران وضع کردند و آنان را از رفتن به پوهنتون‌های دولتی و خصوصی نیز منع کردند.

ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، با رد تقاضای جامعهٔ بین المللی مبنی بر لغو ممنوعیت تحصیل دختران و زنان، در یک گردهمآیی محلی خطاب به جامعهٔ بین المللی گفت که ''حتا اگر آنان بر ما تعزیرات وضع کنند،‌ بالای ما بم اتم استعمال کنند و حتا بار دیگر به جنگ بیایند، قوانین اسلامی تطبیق خواهد شد."

کمتر از دو سال از مسلط شدن طالبان بر افغانستان سپری می‌شود، اما تا حالا هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است، به خصوص به خاطر محدودیت‌هایی که از سوی طالبان بر زنان و دختران اعمال شده است.

XS
SM
MD
LG