لینک های دسترسی

Breaking News

نویمن: طالبان با بستن مکاتب و ایجاد مدارس نسل نو جنگجویان جهادی را پرورش می‌دهند


هنا نویمن، عضو آلمانی پارلمان اروپا
هنا نویمن، عضو آلمانی پارلمان اروپا

یک قانونگذار اتحادیۀ اروپا می‌گوید که طالبان با مسدود کردن مکاتب و ایجاد مدارس در سراسر افغانستان می‌خواهند "نسل نو از جنگجویان جهادی" را پرورش دهند.

هنا نویمن در نشست پارلمان اروپا گفت: "طالبان زنان را در خانه‌هایشان در اسارت نگهداشته و می‌خواهند نسل نو از جنگجویان جهادی‌ را پرورش دهند."

او طالبان را به بر "حمله بر آیندۀ افغانستان: آموزش جوانان شان" متهم کرده گفت که "وزیر خواندۀ معارف طالبان اعلام کرد که نصاب جهادی را تهیه می‌کند."

این قانونگذار اروپایی اضافه کرد که حد اقل در دو ولایت مکاتب خصوصی مسدود شده و در سراسر این کشور مدارس ساخته می‌شود.

این سیاستمدار آلمانی گفت که طالبان در مقابل زنان و آموزش، حملۀ جدید را راه اندازی کرده اند. تنها یک و نیم سال پس از آنکه آنان قدرت را به دست گرفتند، زنان از زندگی عامه منع شده اند.

پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، حکومت این گروه دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه و پوهنتون‌ها را به روی دختران مسدود کردند و پس از گذشت بیش از یک ونیم سال هنوز هم می‌گویند که در راستای بازگشایی آن کار می‌کنند.

او افزود که "طالبان به زنان اجازه نمی‌دهند که تحصیل کنند، کار کنند یا به پارک‌ها بروند. آنان در دستور اخیر شدید شان کار زنان در ادارات ملل متحد را نیز منع کردند."

نویمن گفت: "این همه دلایلی است که اتحادیه اروپا باید آنچه را که در افغانستان می‌گذرد از نزدیک زیر نظر داشته باشد و به آن پشت نکند و به همین دلیل است که باید در مورد به رسمیت شناختن طالبان حتا فکر هم نکنیم."

ملل متحد با تاکید بر لزوم تعامل با طالبان گفته است که این سازمان نشستی را برای گفتگو در مورد "به رسمیت شناختن طالبان" برگزار می‌کند.

امینه محمد، معاون منشی عمومی ملل متحد، به تازگی در سخنرانی در دانشگاه پریستن ایالات متحده از برگزاری نشست بین‌المللی در مورد افغانستان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در این نشست "گام‌های کوچک" در راستای "به رسمیت شناخته شدن" طالبان برداشته شود.

اما قصر سفید گفته است که هرگونه بحث در مورد به رسمیت شناختن طالبان در چنین نشست غیرقابل پذیرش است.

هنا نویمن گفت: "آنانی که در افغانستان مطابق به آموزه‌های اسلامی و رسوم افغانی خواستار آموزش اند، به زندان افگنده می‌شوند". او از مطیع الله ویسا، فعال آموزش در افغانستان یاد کرد و وی را "قهرمان ملی افغانستان" خواند.

اما طالبان گفته اند که ویسا، بنیانگذار انجمن "راه قلم" و مدافع حقوق آموزش دختران، با کشورهای خارجی به تماس بوده و از آنان دستور می‌گرفت.

خانم نویمن گفت:"طالبان امروزی فقط به دلیل باورهای اپارتاید جنسیتی شان مایل اند زندگی بیش از یک میلیون افغانی را که با تهدید گرسنگی مواجه اند قربانی کنند."

XS
SM
MD
LG