لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: حکومت جدید تشکیل شود، حکومت افغانستان: نخست وحشت را قطع کنید


پس از آن که گروه طالبان خواستار تشکیل حکومت جدید و کنار رفتن محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان از قدرت شد، حکومت افغانستان می‌گوید که نخست باید "وحشت" قطع و آتش‌بس تامین شود.

وحید عمر، مشاور رییس جمهور افغانستان در امور روابط عامه و استراتیژیک روز جمعه ۲۳ جولای (اول اسد) در واکنش به این اظهارات گفت: "تاکید ما به قطع کشتار افغان‌ها پیش از هر نوع بحث جدی است. اولین چیزی که مردم افغانستان می‌خواهند قطع وحشت فعلی است."

او یک بار دیگر بر موقف حکومت افغانستان مبنی بر راه اندازی انتخابات تاکید کرد.

طالبان به تازه‌گی گفته اند تا زمانی که یک حکومت جدید از طریق مذاکرات در کابل تشکیل نشود و رییس جمهور غنی کنار نرود، صلح در افغانستان تامین نخواهد شد و جنگجویان این گروه سلاح شان بر زمین نخواهند گذاشت.

سهیل شاهین، سخنگوی و عضو تیم مذاکره کننده گروه طالبان در مصاحبه‌ای با اسوشیتد پرس گفته است: "ما به انحصار قدرت اعتقاد نداریم زیرا هر دولتی که در گذشته در صدد انحصار قدرت در افغانستان بوده دولت های موفقی نبوده اند. بنابراین ما نمی‌خواهیم همان فورمول را تکرار کنیم."

آقای عمر در یک تویت نگاشته است: "شما جنگ را قطع کنید، به میز مذاکره برگردید تا در تمام موارد را بحث کنیم. تغییر حکومت آسان‌ترین بخش کار است، مردم در یک روز رای می‌دهند و حکومت نو را تعیین می‌کنند."

سهیل شاهین گفته است که خواست های مکرر دولت افغانستان برای آتش بس در حالی که اشرف غنی در قدرت باقی بماند به معنی تسلیمی طالبان است.

او گفت: "آنها [دولت افغانستان] سازش نمی‌خواهند، اما آنان تسلیمی می‌خواهند."

سخنگوی طالبان افزود که قبل از هرگونه آتش بس، باید توافق نامه‌ای در مورد دولت جدید "مورد قبول ما و سایر افغان‌ها" وجود داشته باشد. پس "جنگی نخواهد شد".

اما رییس جمهور غنی همواره اصرار کرده است که از طریق انتخابات قدرت را تسلیم خواهد کرد. آقای غنی همچنین در برنامه صلح خود گفته بود که برای انتخابات زودهنگام آماده است.

تحلیلگران سیاسی در مورد اظهارات طالبان نظریات مختلفی دارند.

شاهزاده مسعود، یکی از تحلیلگران مستقر در کابل می‌گوید که هر دوجانب باید از خود انعطاف پذیری نشان دهند.

آقای مسعود گفت: "به نظر من برای تشکیل یک دولت گسترده ملی، انعطاف پذیری در هر دو طرف لازم است و مهمترین مسله برای افغان‌ها کاهش سطح خشونت فعلی به صفر است. در قدم دوم آنان باید باهم بنشینند و روی تشکیل یک حکومت ملی گسترده توافق کنند و این توافق نامه باید توسط جامعه بین المللی حمایت شود و لویه جرگهٔ واقعی سنتی افغانستان به آن مشروعیت ملی بدهد."

اسدالله ندیم، تحلیلگر سیاسی، پیشنهاد طالبان را گامی به سوی صلح خواند، اما گفت كه این موضوع می تواند موضوع بحث در گفتگوهای صلح باشد.

آقای ندیم گفت: "این یک گام به جلو است اما این جانب نیز باید پیشنهاد خود را مطرح کند."

طالبان در حالی در مورد دولت جدید صحبت می کنند که حملات شان در چند هفته گذشته بر نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در اکثر ولایات افغانستان شدت یافته است.

جنرال مارک میلی، لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۱ جولای (۳۰ سرطان) در واشنگتن به خبرنگاران گفت که به نظر میرسد "جهش استراتیژیک" به نحوی به سود طالبان است.

او افزود که طالبان کنترول حدود نیم از مراکز ولسوالی های افغانستان را در دست دارند، اما این گروه نتوانسته مراکز شهر را تصرف کند.

در همین حال روز سه شنبه ، رییس جمهور غنی نیز گفت که عبدالله عبدالله ، رییس شورای عالی مصالحه افغانستان به وی گفته است که طالبان ارادهٔ صلح ندارند.

این بار نخست نیست که طالبان خواستار تشکیل حکومت جدید و استعفا رییس جمهور افغانستان می‌شود.

گروه طالبان سال گذشته نیز خواهان ایجاد یک حکومت موقت شده و رییس جمهور غنی را یگانه مانع فرا راه صلح خواند.

اما حکومت افغانستان گفته است که برای تامین صلح کارهای زیادی به شمول رهایی بیش از ۵۰۰۰ زندانی گروه طالبان را انجام داده است و این گروه طالبان است که نه مذاکرات می‌کنند و نه صلح می‌خواهند.

XS
SM
MD
LG