لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت خارجه به کابلوف: طالبان آمادۀ حل سیاسی بحران افغانستان نیستند


وزارت خارجۀ افغانستان در واکنش به اظهارات اخیر نمایندۀ ویژۀ روسیه برای این کشور می‌گوید که طالبان برخلاف اظهارات شان، برای حل سیاسی بحران کنونی آماده نیستند.

ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ روسیه برای افغانستان به تازگی در یک نشست آنلاین با حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان گفته است که طالبان برای دستیابی به راه حل سیاسی منازعۀ کنونی آمادۀ سازش اند.

اما وزارت خارجۀ افغانستان ناوقت شب گذشته ۲۱ جولای (۳۰ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای به نحوی این اظهارات کابلوف را رد کرده است.

این وزارت با اشاره به نقض تعهدات از سوی طالبان در خصوص کاهش خشونت‌ها، قطع روابط به گروه‌های تروریستی، انجام مذاکرات جدی دربارۀ آتش‌بس و رسیدن به توافق سیاسی، گفته است: "عملکرد طالبان نشان‌دهندهٔ‌ این واقعیت است که طالبان برخلاف اظهارات‌شان، در عمل، آمادهٔ حل سیاسی بحران افغانستان نیستند."

همچنان این وزارت گفته است که حکومت افغانستان با رهایی بیش از شش‌هزار زندانی طالبان، فرستادن هیات با صلاحیت مذاکرات به دوحه و اعزام هیات عالی‌رتبۀ سیاسی جهت گفتگوها به قطر، اراده و تعهد خود را برای صلح نشان داده است.

در اعلامیه خطاب به ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ روسیه برای افغانستان: "اگر آقای کابلوف به اطلاعات و دریافت‌های قابل اعتماد و مشخصی دسترسی دارند که ارادهٔ واقعی طالبان را برای حل مسالمت‌آمیز جنگ به نمایش گذارد، با ما در میان گذارند تا مطابق به آن به پیشرفت‌های بیشتری در روند صلح نایل آییم."

از سویی هم، ضمیر کابلوف گفته است که طالبان در آینده می‌توانند مراکز شهرها و کابل را تصرف کنند، اما برای حفظ آن ظرفیت ندارند.

وزارت خارجه مطرح‌کردن "امکان دستیابی نظامی طالبان به قدرت سیاسی" را در مغایرت با اعلامیۀ نشست "ترویکای گسترده" مسکو و قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت ملل متحد می‌داند.

حکومت افغانستان در این اعلامیه با قدردانی از تلاش‌های روسیه برای صلح افغانستان، تاکید کرده است که کابل انتظار دارد که شرکای بین‌المللی‌اش طالبان را تحت فشار قرار دهند تا به تعهدات شان عمل کنند.

XS
SM
MD
LG