لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: تمدید حضور نظامیان خارجی فراتر از ۳۱ اگست خط سرخ است


گروه طالبان امکان تمدید حضور سربازان خارجی در افغانستان را فراتر از ۳۱ اگست رد کرده است.

سهیل شاهین، یکی از سخنگویان گروه طالبان در دوحه در مصاحبه با شبکۀ خبری اسکای نیوز بریتانیا گفت که حضور سربازان خارجی پس از ۳۱ اگست در افغانستان، خط سرخ برای طالبان است.

این در حالیست که جو بایدن، رییس جمهور امریکا گفته است که عملیات خارج ساختن امریکاییان و افغان‌های آسیب پذیر از افغانستان ممکن بیشتر طول بکشد.

آقای بایدن گفته است که اگر نیاز باشد، نظامیان امریکایی به خاطر تکمیل کردن این عملیات حتا فراتر از تاریخ ۳۱ اگست در افغانستان باقی خواهند ماند.

سهیل شاهین در واکنش به این اظهارات رییس جمهور بایدن گفت که به باور طالبان، تداوم حضور سربازان خارجی در افغانستان، ادامۀ "اشغال" خواهد بود.

این سخنگوی طالبان افزود که هر گونه تمدید حضور سربازان خارجی در افغانستان سبب ایجاد "بی اعتمادی" بین طالبان و امریکا خواهد شد.

به دنبال آغاز روند انتقال شهروندان امریکایی، دارندگان کارت اقامت دایمی و ویزۀ امریکا و افغان‌های آسیب‌پذیر از افغانستان به بیرون از این کشور، هرج و مرج شدید در اطراف میدان هوای کابل ایجاد شده و مشکلات زیادی را خلق کرده است.

سهیل شاهین در این مصاحبه گفته است که دلیل تلاش افغان‌ها برای بیرون شدن از کشورشان، مشکلات و مسایل اقتصادی است نه هراس از طالبان.

اما نهاد های حامی حقوق بشر چون سازمان عفو بین الملل و دیدبان حقوق بشر می گویند که طالبان با تصرف افغانستان دست به نقض گسترده حقوق بشر، کشتارهای انتقام جویانه و اعدام های صحرایی زده اند.

XS
SM
MD
LG