لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: معاهدۀ ۱۳۵۱در مورد حقابۀ ایران از دریای هلمند قابل تطبیق است


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

وزارت انرژی و آب حکومت طالبان می‌گوید که آنان بر تطبیق معاهدۀ سال ۱۳۵۱ خورشیدی میان افغانستان و ایران در مورد حقابۀ آن کشور از دریای هلمند (هیرمند) موافقت کامل دارند.

این وزارت روز جمعه ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) با نشر اعلامیه‌ای گفت: "امارت اسلامی افغانستان در ارتباط به مدیریت آب دریای هلمند به تمام مواد، با محتویات تخنیکی، اساسات حقوقی و ضمایم (پروتوکول‌های) معاهدۀ که دربارۀ آب دریای هلمند در سال ۱۳۵۱ خورشیدی میان دولت‌های افغانستان و ایران منعقد شده است، به صورت کامل موافقت دارد."

در اعلامیه همچنین آمده است که آنان آماده اند تا برای تطبیق کامل این موافقت‌نامه با جانب ایران کار کنند.

کابل و تهران برای تقسیم آب دریای هلمند در زمان موسی شفیق، صدراعظم پیشین افغانستان در سال ۱۳۵۱ خورشیدی، یک معاهده را امضا کردند، که بر اساس آن باید سالانه ۸۱۷ میلیون متر مکعب آب دریای هلمند به ایران داده شود، اما پیش از این حکومت‌های پیشین گفته بودند که سالانه چندین برابر بیشتر از توافق، آب به ایران می‌ریزد.

به گفتۀ آنان در چندین دهه جنگ در افغانستان، به دلیل مدیریت نشدن آب افغانستان، سالانه بین ۲.۵ تا سه میلیارد مترمکعب آب دریای هلمند، به ایران سرازیر شده است.

اما در سال‌های اخیر، چندین بند برق و بندهای آب‌گردان در افغانستان در مسیر این دریا احداث شده است که این امر سبب کمبود آب در بخش‌های ایران شده است.

یکی از این آب‌گردان‌ها، بند کمال خان در نزدیکی مرز با ایران است که به تاریخ ۲۴ مارچ ۲۰۲۱ (چهارم حمل) از سوی محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان افتتاح شد.

اخیراً برخی رسانه‌های ایرانی گفتند که دریچه‌های این بند از سوی طالبان باز شده و با ادامۀ آزادسازی آب، حقابۀ ایران از دریای هلمند به صورت کامل تامین خواهد شد.

باز شدن دریچه‌های این بند واکنش‌های را به دنبال داشت و پس از آن طالبان گفتند که آب بند کمال خان پس از درخواست مکرر باشندگان ولایت نیمروز، به ویژه دهقانان آزاد شده است.

XS
SM
MD
LG