لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان از تصمیم امریکا مبنی بر تسهیل در رسانیدن کمک‌ها به افغانستان استقبال کرد


حکومت طالبان روز شنبه ۲۵ سپتمبر (سوم میزان) از تصمیم وزارت مالیه امریکا مبنی بر صدور مجوز تسهیل کمک‌های بشری به افغانستان استقبال کرد.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان گفته است که از اقدام اخیر وزارت مالیه ایالات متحده استقبال می‌کند که براساس آن به ادارات دولتی امریکا، نهادهای بین المللی، غیر رسمی و بانک ها اجازه داده شده تا در رسانیدن مواد خوراکی و ادویه به افغانستان تسهیلات فراهم کنند.

وزارت مالیۀ ایالات متحدۀ امریکا روز جمعه ۲۴ سپتمبر با صدور دو جوازنامه، کمک رسانی به افغانستان را اجازه داد.

بر اساس جوازنامۀ نخست حکومت ایالات متحده، نهادهای غیر حکومتی و موسسات مشخص بین‌المللی به شمول سازمان ملل متحد علی‌الرغم تعزيرات وضع شده عليه طالبان، می‌توانند با آنان به خاطر رسانیدن کمک‌های بشری به مردم، تعامل و همکاری کنند.

بر اساس جواز دوم، اجازه داده می‌شود تا مواد غذایی، دوا و مواد دیگر به افغانستان وارد شود.

سخنگوی وزارت خارجهٔ طالبان افزود: "ما امیدواریم که همه کشورها و سازمان های بین المللی از جمله ایالات متحده به تقویت روابط خود با دولت افغانستان و ارایه کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان ادامه دهند. "

طالبان پس از ۲۰ سال جنگ با امریکا و حکومت گذشته افغانستان، کابل را به تاریخ ۱۵ اگست (۲۴ اسد) تصرف کردند و کابینه موقت خود را اعلام کردند که برخلاف اصرار جامعه جهانی به همه شمول بودن حکومت، همه اعضای آن اعضای گروه طالبان استند.

اما نگرانی‌های وجود داشت که اگر امریکا تعزیرات سخت عليه طالبان را برطرف نکند، مردم افغانستان با یک بحران شديد بشری رو برو خواهند شد.

سازمان ملل متحد در آغاز سال جاری میلادی گفته بود که ۱۸ میلیون افغان که نیم نفوس افغانستان را تشکیل می‌دهد در حالی به کمک‌های بشری نیاز دارند که این کشور دومین خشکسالی را طی چهار سال اخیر تجربه می‌کند.

انتونيو گوتیرش، سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد هفته گذشته گفت که افغانستان در ورطه یک بحران بی‌نظیر بشری قرار دارد و او تصمیم گرفته است که برای رسانیدن کمک به مردم باید با طالبان تعامل صورت گیرد.

بر اساس تعزيرات وضع شده بر طالبان، دارایی‌های آنان منجمد شده و امریکایی‌ها نمی‌توانند با آنان دربخش‌های پولی، مواد و خدمات معامله کنند.

اما با این اقدام تازه وزارت مالیۀ ایالات متحده، موسسات بین‌المللی و نهادهای غیر دولتی می‌توانند برای رسانیدن کمک به مردم افغانستان، مالیه بپردازند، فیس گمرک و اخذ جواز را تادیه کنند و معاملات ضروری دیگر را انجام دهند.

XS
SM
MD
LG