لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان دولت جدید افغانستان را به زودی اعلام می‌کنند


هیات رهبری طالبان پس از سه روز گفتگو و بحث در مورد مسایل مختلف از جمله تشکیل دولت، قرار است به زودی دولت جدید افغانستان را اعلام کنند.

احمدالله وثیق، معاون کمیسیون فرهنگی طالبان در کابل می‌گوید که شورای رهبری طالبان به رهبری ملا هبت‌الله آخند بر روی تعدادی از مسایل از جمله خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان و تشکیل دولت جدید در نشست سه روزهٔ شان در قندهار به تفصیل صحبت کردند.

آقای وثیق گفت: "در این جلسات مسلسل، رهبر امارت اسلامی به تمام مقامات ارشد و مسوولین دستور داد و توصیه کرد که متوجه مسوولیت‌هایشان، به ویژه پس از خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان باشند، کارهای جدی انجام دهند و به مشکلات مردم رسیدگی کنند و برای حل مشکلات کار کنند."

معاون کمیسیون فرهنگی طالبان گفت: "در این مجالس همچنین موضوعاتی روی نظام، حکومت و کابینهٔ آینده مطرح شد. انتظار می‌رود که جزییات جلسه به زودی منتشر شده و حکومت و کابینه نیز اعلام شود. "

به گفته برخی منابع، ملا عبدالغنی برادر، معاون امور سیاسی طالبان دیروز پس از این نشست سه روزه از قندهار به کابل برگشت. به گفتهٔ این منابع، طالبان در چند روز آینده دولت جدید خود را اعلام خواهند کرد.

سید محمد طیب آغا، رییس پیشین دفتر سیاسی طالبان در قطر در نامه‌ای از رهبر طالبان خواسته است تا در حکومت جدید به جای انحصار، افراد مسلکی خارج از گروه طالبان نیز جا داده شود تا یک حکومتی ایجاد شود که مورد قبول همه افغان‌ها باشد.

سید طیب آغا همچنین از انزوای حکومت جدید هشدار داده و گفته است که طالبان باید اصول بین المللی را که با اساسات اسلام در تضاد نیستند، بپذیرند.

مولوی شهاب الدین دلاور، یکی از اعضای دفتر سیاسی طالبان نیز گفته است که طالبان خواهان روابط خوب با سایر کشورهای جهان از جمله ایالات متحده استند.

از سوی دیگر تحلیلگران سیاسی می‌گویند که طالبان باید به منظور پیشبرد درست و بهتر امور باید افغان‌های مسلکی را در دولت بگنجانند.

محمد صدیق پتمن، آگاه مسایل سیاسی و والی پیشین خوست می‌گوید که طالبان تا هنوز هم بر سر تشکیل حکومت جدید بین خود و رهبران سایر احزاب سیاسی گفتگو می‌کنند. آقای پتمن گفت که یکی از دلایل تاخیر اعلام دولت جدید حضور نیروهای خارجی در میدان هوایی کابل بود.

آقای پتمن نگران است که اگر وزارتخانه‌ها به متخصصان آن واگذار نشود، دولت بعدی ممکن است کمک‌های لازم را از جامعه بین المللی دریافت نکند.

شماری از مقامات طالبان به کرات گفته اند که دولت آینده همه شمول خواهد بود و در حکومت به افغان‌های مسلکی جا داده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG