لینک های دسترسی

Breaking News

رهبران گروه طالبان کی‌ها اند؟


رهبران گروه طالبان که اکنون برخی از آن‌ها در کابل در تلاش تشکیل حکومت جدید در افغانستان اند، همواره در خفا به سر می‌برند؛ حتا در زمان حاکمیت شان بین سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۱ نیز در محضر عام نیا‌مده بودند.

رهبر کنونی این گروه، هبت‌الله آخند زاده است. آخندزاده در سال ۲۰۱۶ پس از آن منحیث رهبر گروه طالبان انتخاب شد که ملا اختر منصور، رهبر پیشین این گروه در یک حملهٔ طیارهٔ بی سرنشین امریکا در خاک پاکستان کشته شد.

پیش از رسیدن به رهبری این گروه، آخندزاده یکی از شخصیت‌های پایین پایهٔ دینی بود. باور بر آن است که توقع می‌رفت او بیشتر به صفت یک قوماندان نظامی نه بلکه یک فرد روحانی فعالیت کند.

پس از انتخاب آخندزاده، ایمن الظواهری، رهبر القاعده به او بیعت کرد و او را امیر المومنین خطاب کرد؛ اقدامی که اعتبار ملا هبت‌الله را در میان متحدین طالبان قوی ساخت.

پس از کشته شدن اختر منصور و فاش شدن مرگ ملا عمر،‌ بنیانگذار گروه طالبان، این گروه با مشکلات داخلی مواجه شد و آخندزاده باید آنان را دوباره متحد می‌ساخت.

با وجود آنکه تنها در روز‌های مناسبتی پیام‌های آخندزاده نشر می‌شد و به گونهٔ علنی دیده نشده، سخنگوی این گروه اکنون می‌گوید که او در قندهار است و به زودی در محضر عام خواهد آمد.

ملا برادر

عبدالغنی برادر، یکی از بنیانگذاران گروه طالبان در قندهار بزرگ شده است.

گفته می‌شود که ملا برادر در اواخر سال‌های ۱۹۷۰در کنار ملا عمر درمقابل قشون سرخ شوروی پیشین در افغانستان جنگیده است.

ملا بردار و ملا عمر در سال‌های ۱۹۹۰ در زمان هرج و مرج جنگ داخلی، بنیاد گروه طالبان را نهادند.

عقیده بر آن است که پس از سقوط رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ توسط تهاجم به رهبری امریکا، ملا برادر با یک گروه کوچکی از شورشیان با حامد کرزی،‌ رییس جمهور حکومت انتقالی وقت تماس گرفت تا باشد که در یک توافق حکومت جدید در افغانستان را بپذیرد.

برادر در سال ۲۰۱۰ در پاکستان بازداشت شد و تا سال ۲۰۱۸ زندانی بود؛ زمانی که در اثر فشار های ایالات متحده حکومت پاکستان او را آزاد کرد.

حین برگشت، او منحیث مسوول دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر گماشته شد و به تاریخ ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ توافق دوحه را با ایالات متحده امضا کرد.

سراج‌الدین حقانی

سراج الدین حقانی، پسر جلال‌الدین حقانی، معاون رهبر گروه طالبان و رهبر شبکهٔ حقانی است.

شبکهٔ حقانی که از سوی ایالات متحده منحیث گروه دهشت افگن شناسایی شده است، یکی از خطرناکترین گروه‌های تندرو در افغانستان است.

این شبکه به دلیل حملات انتحاری‌اش معروف بوده و عقیده بر آن است که در طول سال‌های پسین، بیشتر حملات بر افراد سرشناس در افغانستان را نیز همین شبکه انجام داده است.

این شبکه همچنان به ترور مقامات بلند‌پایهٔ افغان، اختطاف شهروندان خارجی برای اخاذی، به شمول بوی برگدال، سرباز امریکایی متهم است؛ نظامی که در سال ۲۰۱۴ آزاد شد.

ملا یعقوب

ملا یعقوب، پسر ملا عمر، رییس کمیسیون نظامی گروه طالبان است.

با آنکه به دلیل محبوبیت پدراش در میان طالبان، ملا یعقوب به یک شخصیت متحد کننده در گروه طالبان مبدل شده است، اما در مورد نقش واقعی او حدس و گمان‌هایی وجود داشته است.

شماری از تحلیلگران به این باور اند که انتخاب شدن او در این سمت در سال ۲۰۲۰ سمبولیک بوده است.

رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ توسط ایالات متحده سقوط داده شد، اما این گروه پس از تقریباً ۲۰ سال جنگ در مقابل حکومت به پشتیبانی امریکا به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ یک بار دیگر وارد کابل شده و زمام امور را به دست گرفت.

اکنون گروه طالبان به جز ولایت پنجشیر بر تمام افغانستان تسلط خویش را برقرار کرده است.

XS
SM
MD
LG