لینک های دسترسی

Breaking News

شاهین: وقت انتخابات نیست، حکومت 'همه شمول' ایجاد شود


سهیل شاهین سخنگوی گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر است
سهیل شاهین سخنگوی گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر است

سهیل شاهین،​ سخنگوی گروه طالبان در دوحه، گفته است که "زمان برای هیچ گونه انتخابات وجود ندارد" و حکومت همه شمول "هیمن حال" باید ایجاد شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که آقای شاهین در مصاحبه‌ای با تلویزیون CGTN چین با اشاره به خلای قدرت در افغانستان گفته است: "زمان برای هیچ گونه انتخابات وجود ندارد. قانون اساسی وجود ندارد. پیش نویس یک قانون اساسی جدید تهیه و تصویب خواهد شد. بنا بر این کارهای زیادی باید انجام شود."

در گذشته نیز مقام‌های گروه طالبان گاهی به گونه ضمنی و گاهی هم به صورت صریح برگزاری هرگونه انتخابات آزاد را رد کرده بودند.

آقای شاهین در این مصاحبه مشخص نکرده است که آیا این گروه از برگزاری انتخابات آزاد و مستقل در آینده حمایت خواهد کرد یا خیر؟‌

این سخنگوی گروه طالبان همچنان گفته است که "شخصیت های مناسب برای حکومت آینده افغانستان" انتخاب خواهند شد. اما او در مورد نوع نظام و معیار ها برای انتخاب شخصیت های مناسب تبصره نکرده است.

با وجود تاکید آقای شاهین به ایجاد حکومت همه شمول، این مقام گروه طالبان مشخص نکرد که این گفتگو با چه کسانی و در کجا ادامه دارد.

طالبان در زمان حاکمیت شان بین سال های ۱۹۹۶ تا اواخر ۲۰۰۱ میلادی، قانون اساسی نداشتند و آنان با تفسیر سختگیرانهٔ از که اسلام داشتند، بر مردم افغانستان حکمروایی می کردند.

خواست تشکیل حکومت جدید و مقاومت علیه طالبان

احمد مسعود پسر احمد شاه مسعود، اخیر در مقالهٔ که در روز نامه واشنگتن پست نشر شده ​از آغاز " مقاومت مجاهدین" علیه گروه طالبان خبر داد و با اشاره به مقاومت پدرش در برابر طالبان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی گفته است که راه پدرش را دنبال می‌کند.

احمد مسعود در این مقاله‌ گفته است که طالبان تنها مشکل مردم افغانستان نیست. به گفته وی، تسلط طالبان بر افغانستان سبب خواهد شد تا این کشور به "پایگاه اصلی دهشت افگنی اسلام افراطی" مبدل شود و طرح حملات بر دموکراسی‌های جهان بار دیگر در افغانستان ریخته خواهد شد.

احمد مسعود که خود را در این مقاله "رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان" معرفی کرده است، همچنان ادعا کرده که میلیون‌ها افغان به "ارزش‌های غرب باور" دارند.

به گفتۀ آقای مسعود، افغان‌ها برای ایجاد یک "جامعه باز" مبارزه طولانی کردند تا در آن دختران بتوانند داکتر شوند، رسانه‌ها آزادانه گزارش دهند و جوانان به موسیقی گوش دهند و پایکوبی کنند.

آقای مسعود در این مقاله همچنین تاکید کرده است که ولایت پنجشیر "آخرین سنگر آزادی افغانستان" است.

احمد مسعود همچنین گفته است که برای مقابله با طالبان، ذخایر سلاح و مهمات در پنجشیر وجود دارد.

XS
SM
MD
LG