لینک های دسترسی

Breaking News

بحث خصوصی سازی جنگ امریکا در افغانستان


در حالیکه ادارۀ ایالات متحده مصروف بازبینی استراتیژی طولانه ترین جنگ امریکا در افغانستان است، دو شرکت بزرگ خصوصی امنیتی پیشنهاد کرده اند که مدیریت جنگ باید به شرکت های خصوصی محول گردد.

اخیراً روزنامۀ نیویارک تایمز گزارش داد که دو مشاور ارشد رئیس جمهور ایالات متحده، ستیف بنن و جرد کوشنر، از متشبثین سکتور امنیتی خصوصی خواسته اند تا نظریات شان در باره مدیریت جنگ در افغانستان را ارائه کنند.

ایرک پرنس، مالک پیشین شرکت Blackwater، که یکی از حامیان سرسخت و بانفوذ خصوصی سازی خدمات جنگی است به حکومت امریکا گفته است که سپردن مدیریت جنگ در افغانستان به شرکت های خصوصی، می تواند از یک سو مصارف جنگ را کاهش دهد و از سوی دیگر دسترسی موثر به اهداف را تامین کند.

آقای پرنس این هفته به رادیوی NPRگفت که پالیسی ایالات متحده در ۱۶ سال گذشته در افغانستان موثر نبوده است و امریکا در این جنگ با ورشکستگی مواجه است.

پرنس استدلال می ورزد که سالانه ایالات متحده ۴۵ میلیادر دالر را صرف مصارف نظامی در افغانستان می کند و اگر ادارۀ جنگ به شرکت های قرار دادی سپرده شود، فقط نیاز به هشت در صد مصارف دارد که حال صورت می گیرد. این استدلال برای رئیس جمهور دونالد ترمپ که در گذشته تجارت پیشه بود و مسایل را از دید سود و زیان مالی می دید، شاید جالب باشد.

وایسرا

ایرک پرنس در ماه می در مقالۀ که در روز نامۀ وال استریت ژونال به نشر رسید، گفت آنچه افغانستان به آن نیاز دارد، "یک وایسرای" است که همیشه در افغانستان حضور داشته باشد و پالیسی های خود را مطابق نیازمندی ها تغییر دهد. اصطلاح وایسرا شاید برای برخی ها زننده باشد چون کاربرد آن به زمان استعمار انگلیس در نیمه قارهء هند بر می گردد.

نظریات آقای پرنس چی در مورد خصوصی سازی جنگ و گزینش وایسرا برای افغانستان، مخالفان جدی دارد. شان مکفیت، عضو ارشد شورای اتلانتیک و استاد در پوهنتون دفاع ملی، در مصاحبه با رادیو NPRگفت که آقای پرنس در مقالۀ که در روزنامۀ وال استریت ژونال به نشر رساند، بیشتر به ملیشه های "اجیر" تاکید داشته است که چنین نظریه بسیار خطرناک است.

آقای مکفیت می گوید که اگر اردوی اجیر در افغانستان ایجاد شود، آنان معروض به خطر خریداری از سوی سازمان استخبارات نظامی پاکستان یا ISIخواهد بود و افغانستان شاهد بزرگ ترین تعداد از جنگ سالاران خواهد بود که کنترول آنان بی نهایت دشوار خواهد شد.

مهم تر از همه، به گفتۀ این کارشناس امنیتی، ایجاد سمت "وایسرا" و اردوی اجیر در افغانستان، بر خلاف ارزش های امریکا است، زیرا با چنین اقدام، امریکا تقریباً با استفاده از "ابزار استعماری" تلاش خواهد کرد تا ثبات در افغانستان تامین شود.

از آغاز حضور نظامی ایالات متحده تا حال، بیش از ۲۰۰۰ نظامی امریکا کشته شده؛ بیش از ۲۰ هزار دیگر زخمی شده؛ و حکومت ایالات متحده حدود ۸۳۰ میلیارد دالر پول مالیه دهندگان امریکایی را مصرف جنگ افغانستان کرده است، جنگی که به گفتۀ جیم متیس، وزیر دفاع امریکا "ما در آن برنده نیستیم".

با وجود سپری شده ۱۶ سال و هزینۀ هنگفت، جنگ در افغانستان نه تنها خاتمه نیافت، بلکه گسترش و تشدید نیز یافته است، وضعیتی که مقامات ارشد امریکایی به شمول دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، را سرخورده کرده است.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، روز سه شنبه گفت می خواهد بداند که چرا پس از سپری شدن بیش از یک و نیم دهه، هنوز هم نیرو های امریکایی در افغانستان حضور دارند و گفت می خواهد مفکوره و گزینه های جدید در جنگ افغانستان داشته باشد.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG