لینک های دسترسی

Breaking News

کار پروژۀ تاپی در افغانستان پیش رفته است – نهان


وزارت معادن افغانستان از پیشرفت های کار پروژۀ پایپلاین انتقال گاز تاپی در پنج ولایت افغانستان خبر داده است.

نرگس نهان، سرپرست وزارت معادن و پترولیم افغانستان، گفته است که تا کنون تطبیق این پروژه به کم از کم ۱۲۰۰ نفر در داخل این کشور زمینۀ کار را فراهم کرده است.

خانم نهان در صحبت با شماری از بزرگان ولایت هرات گفت که از حدود هفت میلیارد دالر هزینۀ این پروژه بین دو تا سه میلیارد آن در افغانستان به مصرف رسیده و زمینۀ کار برای شمار زیاد شهروندان افغان فراهم خواهد شد.

محمد آصف رحیمی والی ولایت هرات نیز نشر خبرها مبنی بر کندی روند کار و تاخیر در اجرای پروژه تاپی در ولایت های هرات ، فراه ، هلمند ، نیمروز و کندهار را غیر واقعی خواند.

آقای رحیمی گفت مسوولان شرکت های پیشبرندۀ کار پایپلاین گاز در افغانستان از پیشرفت کار سروی های زمینی، هوایی ، تخنیکی، محیط زیستی، ماین پاکی و امور استملاک از ۴۰ تا ۹۰ درصد در تمام ولایات مسیر این خط لوله گاز اطمینان داده اند.

والی هرات افزود که یک شرکت افغانی کار سروی به شمول سروی ماینروبی و استملاک اراضی را پیش می‌برد ۹۰ درصد کار خود را تکمیل کرده است و فقط قسمتی از کارهای این شرکت در ولایت هلمند باقی مانده است.

شرکت دوم که یک شرکت عربی است و در بخش محیط زیست کار می‌کند، به گفتۀ آقای رحیمی، ۵۰ درصد کار خود را انجام داده است. او افزود که کار شرکت سوم که سروی‌های توپوگرافی را از هوا انجام می‌دهد، نیز در جریان است.

محمد رفیق شهیر آگاه امور در هرات نیز می گوید که حکومت های عضو این پروژه با توجه به منفعت مشترک زمینه برای آغاز کارهای ساختمانی پروژه تاپی را تا حد زیادی در کشورهای خود فراهم کرده اند که این موضوع باعث شده است تا روند کار در افغانستان نیز قوت بگیرد.

پایپ لاین گاز تاپی بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر طول دارد که از این میان بیش از ۸۴۰ کیلومتر آن از خاک افغانستان می‌گذرد.

XS
SM
MD
LG