لینک های دسترسی

Breaking News

روایت نشست تاشکند از قول طالبان و مقام‌های غربی


کنفرانس دو روزۀ تاشکند در مورد افغانستان با اشتراک نمایندگان بیش از ۲۰ کشور و سازمان بین‌المللی امروز چهارشنبه ۲۷ جولای (پنجم اسد) پایان یافت.

تامس وست، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان که در این کنفرانس حضور داشت، در رشته پیام‌هایی در تویتر نگاشته است که در گفتگو با مقامات طالبان بر اعاده حق آموزش برای دختران افغان تاکید کرده است.

آقای وست نگاشته است: "تقریباً نمایندگان همه کشورها از طالبان خواسته اند تا برای دختران مکاتب متوسطه و لیسه اجازه درس خواندن را بدهند و ممنوعیت بیجا رفع شود".

او گفته است که اشتراک کنندگان کنفرانس تاشکند در رابطه به حملات راکتی اخیر بر کشورهای همجوار از خاک افغانستان صحبت کرده و در مورد عملیات طالبان علیه گروه داعش تاکید کردند.
آقای وست نگاشته است: "در رابطه به تداوم حضور القاعده، تحریک طالبان پاکستان و دهشت افگنان دیگر در افغانستان اظهار نگرانی عمیق کردند".

حکومت طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که پیشنهادات جامعه جهانی درین کنفرانس را به طور جدی تحت غور و بررسی قرار می‌دهند.

این اعلامیه افزوده است که کشورها بر حاکمیت ملی و استقلال افغانستان احترام گذاشته و بار دیگر روی تعهد خود برای برقراری صلح و پیشرفت اقتصاد افغانستان، بدون دهشت افگنی و بدون جرایم مواد مخدر، تاکید کردند.

توماس نیکلاسن، نمایندۀ اتحادیۀ اروپا برای افغانستان این کنفرانس را فرصتی برای نشان دادن وحدت جامعۀ جهانی در آنچه آنان از طالبان انتظار دارند، عنوان کرده است.

آقای نیکلاسن در یک پیام تویتر ادعاهایی را نادرست خواند که گویا نمایندگان شرکت کننده در کنفرانس تاشکند گروه طالبان را "حکومت افغانستان" خطاب کرده اند. او گفته است که اتحادیه اروپا طالبان را به عنوان حکومت افغانستان به رسمیت نمی‌شناسد و در کنفرانس به این گروه، "طالبان" خطاب شده است.

این مقام اروپایی در پاسخ به یکی از سخنگویان طالبان که این ادعا را کرده است، نوشت: "باید طالبان مهارت گوش دادن را یاد بگیرند".

طبق اعلامیۀ نشر شده از سوی وزارت خارجۀ اوزبیکستان، این کنفرانس بین المللی در مورد افغانستان با حضور کشورهای همسایه و نمایندگان شماری از کشورها برگزار شد و فقط شامل اعلامیه‌های سیاسی نبوده، بلکه بحث‌ها روی تقویت صلح و ثبات و احیای اقتصاد افغانستان متمرکز بود.

این اعلامیه افزوده است که کشورها بر حاکمیت ملی و استقلال افغانستان احترام گذاشته و بار دیگر روی تعهد خود برای برقراری صلح و پیشرفت اقتصاد افغانستان، بدون دهشت افگنی و بدون جرایم مواد مخدر، تاکید نمودند.

رینا امیری، نمایندۀ ایالات متحده برای زنان و دختران افغان و حقوق بشر که از شرکت در مذاکرات با طالبان خود داری کرده است، گفته است که این کنفرانس به طالبان مشروعیت نمی‌بخشد.

خانم امیری در پیام خود که در تویتر نشر شده، در رابطه به عدم شرکت خود در ملاقات با طالبان گفته است: "من در مذاکرات با طالبان شرکت نمی‌کنم و برای همکارانم در تلاش‌های شان برای پیشرفت ثبات اقتصادی در افغانستان آرزوی موفقیت می‌کنم".

این بار دوم است که خانم امیری از ملاقات با مقامات طالبان امتناع می‌ورزد. او پیش از این در اوایل ماه جولای در قطر در حمایت از زنان و دختران افغان، از نشستن در میز مذاکره با طالبان خودداری کرده بود.

رینا امیری در پیام دیگر در تویتر خود از حمایت جامعه جهانی از دختران افغان استقبال کرده و نوشته است: "از اتحاد جامعه بین المللی در حمایت از حق آموزش دختران و حمایت قوی از حقوق زنان افغان خوشحالم و برای وضعیت اقتصادی باهم کار می کنیم. اما تا جایی که از جانب طالبان پروسه سیاسی همه شمول گفته می‌شود، هیچ کشوری از مشروعیت طالبان حمایت نشان نداده است".

ایجاد حکومت همه‌شمول متشکل از همه اقوام و اقلیت‌ها، رعایت حقوق بشر به شمول حق کار و آموزش زنان و دختران و قطع روابط با گروه‌های تروریستی از مواردی اند که جامعۀ جهانی از طالبان خواستار آن شده است.

دیوید پترییس، جنرال بازنشستۀ امریکایی و رییس پیشین اداره مرکزی استخبارات ایالات متحده (CIA) می گوید که به دلیل محدودهای وضع شدۀ طالبان بر حقوق بشر، به خصوص حق آموزش دختران افغان، کشورها در قسمت به رسمیت شناختن حکومت طالبان محتاطانه عمل می کنند.

پترییس با اشاره به رویکرد طالبان گفت: "می‌خواهند با شرایط محافظه کارانه و تعبیر اسلامی به سبک خودشان، کشور را به قرن هشتم و نهم به عقب برگردانند. به همین خاطر دلایلی باید برای روابط با افغانستان و رژیم طالبان وجود داشته باشد".

جامعه جهانی و گروه‌های مدافع حقوق بشر، طالبان را به نقض حقوق بشری افغا‌ن‌ها، کشتار فراقضایی و سلب آزادی‌های زنان متهم کرده اند.

رینا امیری، نماینده ایالات متحده برای زنان و دختران افغان و حقوق بشر، ادعا های طالبان را مبنی بر این که پالیسی‌های آن گروه در مطابقت با فرهنگ افغانی است "بی‌اساس" خوانده و نوشته است که اکثریت مردم افغانستان خواهان حق تحصیل، کار و فرصت ها و آینده بهتر برای فرزندان خود استند.

امرالله صالح، معاون پیشین رییس جمهور غنی در پیام خود در واکنش به کنفرانس تاشکند، در یک پیام فیسبوک طالبان را "دروغگو" و آنها را فاقد مشروعیت خوانده است.

آقای صالح در ادامۀ این پیام نوشته است: "شکست و سرافگندگی طالب را در کنفرانس تاشکند به همه مبارک باد می‌گویم. روایت بی محتوا، سراسر دروغ و دور از واقعیت طالب هیچ کس را ترغیب نکرد که به این گروه جهل و جنایت پیشه حکومت خطاب کند. سلطه طالب فاقد مشروعیت ، ناشی از یک دسیسه و توطیه و استوار بر ظلم و ستیزه در برابر ملت است".

شرکت کنندگان در کنفرانس تاشکند در مورد اظهارات سرپرست وزارت خارجه طالبان به خصوص در مورد سرکوب فعالیت‌های گروه های دهشت افگن در افغانستان واکنش مثبت نشان دادند.

هیات رهبری طالبان در اظهارات خود به شرکت کنندگان اطمینان داد که نگرانی های آنها را در قبال حکومت داری، و احترام به حقوق بشر و علایق کشور به خصوص حقوق زنان و اقلیت ها را بطور جدی بررسی می کنند.

XS
SM
MD
LG