لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان از مالیۀ کارت‌های تلیفون ۱.۵ میلیارد افغانی عاید کرده اند


وزارت مخابرات، تکنالوژی و معلوماتی حکومت طالبان می‌گوید که در چهار ماه گذشته، ۱.۵ میلیارد افغانی از عواید ده درصدی مالیۀ کارت‌های اعتباری تلیفون به دست آمده است.

عنایت الله الکوزی، سخنگوی این وزارت روز یکشنبه ۲۶ دسمبر (پنجم جدی) به خبرنگاران گفت: "از درک ده درصد مالیات در چهار ماه گذشته، حدود یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون افغانی عواید داشتیم که وزارت مخابرات، تکنالوژی و معلوماتی و ادارۀ اترا این مقدار پول را جمع‌آوری کرده و به وزارت مالیه فرستاده است."

آقای الکوزی همچنین گفت که ۱۶۶۴ سایت مخابراتی در سراسر این کشور موجود بود که از این میان، ۲۳۹ سایت آن در اثر جنگ‌های اخیر به صورت کامل تخریب شده است.

به گفتۀ وی در ماه‌های اخیر، ۲۸ سایت مخابراتی در بخش‌های این کشور تازه از سوی شرکت‌های مخابراتی ساخته شده و هزاران نفر از خدمات تلیفون و انترنت مستفید شده اند.

سخنگوی وزارت مخابرات، تکنالوژی و معلوماتی تاکید کرد که برای عرضه خدمات مخابراتی در سراسر افغانستان، تلاش‌ها جریان دارد.

بر اساس گزارش‌ها، بيش از ٢٠ ميليون تن در افغانستان به موبايل دسترسی دارند، اما دسترسی به خدمات انترنتی بسیار محدود و تقریباً منحصر به شهرهای بزرگ می‌باشد. به طور مجموع ٩٠ درصد ساحات افغانستان، تحت پوشش خدمات مخابراتى تیلفون‌های همراه یا موبایل قرار دارد.

مقام‌های طالبان در حالی از جمع‌آوری میلیون‌ها افغانی از مالیۀ کریدت کارت‌ها در افغانستان خبر داده اند که اخذ ده درصد مالیات از کارت‌های مصرفی تلیفون در اواخر زمستان ۱۳۹۴ خورشیدی وضع شد.

عدم شفافیت در جمع‌آوری کریدت کار‌ت‌های مصرفی تلیفون همراه، همواره یکی از موارد بحث نهادهای ناظر در زمان حکومت پیشین افغانستان بود.

پیش از این دیدبان شفافیت افغانستان با تاکید بر ایجاد سیستم شفاف برای جمع‌آوری مالیات در وزارت مخابرات گفته بود که یکی از پیش‌شرط های جمع‌آوری مالیۀ کارت‌های مخابراتی در حکومت گذشته، ایجاد سیستم ریل تایم بود تا مردم نیز بتوانند آن را ببینند و در آن، شفافیت کامل وجود داشته باشد.

هرچند حکومت پیشین افغانستان تعهد کرده بود که به زودی سیستم ریل‌ تایم را برای شفافیت در جمع‌آوری مالیات کریدت کارت‌ها ایجاد می‌کند، اما این کار تا کنون صورت نگرفته است.

ریل تایم، سیستمی است که در آن واحد تمام اطلاعات را در مورد هزینه، مرجع بازیافت، مرجع مصرف برای مشترکین نشان می‌دهد و با استفادۀ این سیستم در کاربرد کارهای مصرفی، مشخص خواهد شد که یک شرکت چه تعداد مشتری دارد و چه تعداد کارت‌های اعتباری توسط این مشتریان در ساعت، روز، هفته، ماه و سال مصرف شده است.

XS
SM
MD
LG