لینک های دسترسی

Breaking News

هزاران نفر به حمایت از رییس جمهور تونس تظاهرات کردند


بیش از ۵۰۰۰ هزار نفر به نشانۀ حمایت از قیس سعید، رییس جمهور تونس، روز یکشنبه سوم اکتوبر (۱۱ میزان) در سرتاسر آن کشور تظاهرات کردند.

بزرگترین اجتماع در شهر تونس، پایتخت این کشور برگزار شده بود که در آن جمعیت حدود ۳۰۰۰ نفری شعارهای "مردم خواستار انحلال پارلمان اند" و "ما همه قیس سعید هستیم" را سر می‌دادند.

معترضان روز یکشنبه در خیابان بورقیبۀ شهر تونس همچنان خواستار تعدیل قانون اساسی آن کشور شده و می‌گفتند که "سعید سخنگوی رسمی مردم است."

یکشنبه گذشته، خیابان بورقیبه شاهد تظاهرات کم و بیش ۲۰۰۰ نفر از مخالفان رییس جمهور سعید بود که خواستار کناره رفتن وی از قدرت بودند.

آقای سعید به تاریخ ۲۵ جولای، پس از ماه‌ها بن‌بست سیاسی در آن کشور، صدر اعظم را برکنار و پارلمان را معوق کرد و قدرت قضایی را در دست گرفت.

این اقدامات رییس جمهور با انتقادات شدید روبرو شد، تاجاییکه بیش از ۱۰۰ عضو حزب اسلامگرای "النهضۀ" آن کشور هفتۀ گذشته در اعتراض به تصاميمی که رهبری این حزب در قبال بحران سیاسی تونس اتخاذ کرده است، عضویت این حزب را ترک کردند.

بحران سیاسی در تونس دستآورد‌های دموکراتیک را که پس از انقلاب موسوم به "بهار عرب" ۲۰۱۱ میلادی به این‌سو در آن کشور به دست آمده، با خطر مواجه کرده است.

اما رییس جمهور سعید می‌گوید که تصامیم وی به خاطر "نجات" تونس از "خطر قریب الوقوع" و رسیدگی به بحراین اجتماعی-اقتصادی ناشی از همه‌گیری کروناویروس اتخاذ شده است.

با اینحال احزاب مخالف سیاسی رییس جمهور سعید، تصامیم اخیر وی را کودتا علیه دموکراسی توصیف کرده اند.

XS
SM
MD
LG