لینک های دسترسی

Breaking News

کتابخانۀ زن در کابل به دلیل 'محدودیت‌های طالبان' بسته شد


مسوولان "کتابخانۀ زن" در کابل می‌گویند که این کتا‌بخانه پس از ماه‌ها فعالیت سر انجام به دلیل محدودیت‌ها و به ویژه "تهدیدات طالبان" مسدود شد.

ژولیا پارسی، یکی از بنیان‌گذاران این کتابخانه، روز سه‌شنبه ۱۴ مارچ (۲۳ حوت) به صدای امریکا گفت که کتابخانۀ زن حدود هفت ماه پیش توسط شماری از فعالان حقوق زن در ساحۀ پل سرخ شهر کابل گشایش یافت.

خانم پارسی افزود که در این کتابخانه بیش از ۶۰۰۰ جلد کتاب‌‌های مختلف وجود داشت که بیشتر مراجعین آن زنان و دختران بودند.

خانم پارسی اضافه کرد: "بعد از تهدیدات بیشتر که از طرف گروه طالبان صورت گرفت ما مجبور شدیم که کتابخانه را ببندیم. بعد از اعتراض دوم جدی طالبان کوشش می‌کردند که ما را گرفتار کنند و ما فرار کردیم و آنان در تعقیب ما بودند."

بسیاری از بنیان‌گذاران این کتابخانه فعالان حقوق زن بودند که در بیش از یک‌ونیم سال گذشته، برای چندین بار، اعتراضاتی را به دلیل محدودیت‌های طالبان به ویژه منع آموزش دختران در کابل راه‌اندازی کرده و از سیاست‌های سخت‌گیرانۀ این گروه انتقاد کردند.

مسوولان کتابخانه زن همچنان در خبرنامه‌ای گفته اند: "محدودیت‌هایی که گروه حاکم در حوزه‌های مختلف بر زنان وضع کرده است، فضا را برای ادامه فعالیت کتابخانۀ زن تنگ کرد. طالبان دست‌کم دو بار به کتابخانه زن هجوم آوردند و آن را مهر و لاک کردند."

طالبان تا اکنون در این مورد ابراز نظر نکرده اند، اما برخی از رسانه‌های محلی افغانستان به نقل از منابع گزارش دادند که طالبان این کتابخانه را به دلیل "تهدیدات امنیتی" مسدود کرده اند.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان، محدودیت‌های زیادی را بر زنان و دختران در این کشور وضع کرده اند. این گروه مکاتب دخترانۀ بالاتر از صنف ششم را تا "امر ثانی" تعطیل کرده و همچنان در ماه دسمبر ۲۰۲۲، دختران و زنان را از ادامۀ تحصیل در پوهنتون‌ها نیز تا "اطلاع ثانی" منع کردند.

XS
SM
MD
LG