لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان گزارش‌ها دربارۀ افزایش جنگجویان داعش در افغانستان را رد کردند


همزمان با نگرانی‌ روسیه دربارۀ افزایش شمار جنگجویان شاخۀ خراسان داعش در افغانستان، طالبان حضور و فعالیت داعش در این کشور را رد کرده و آن را به دور از واقعیت می‌دانند.

این اظهارات طالبان پس از آن بیان شد که ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژه روسیه در امور افغانستان، به خبرنگاران در مسکو گفت که پس از حاکمیت طالبان بر این کشور، شمار جنگجویان داعش سه برابر افزایش یافته است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان با رد این اظهارات مقام روسی گفت که ایجاد تشویش‌ در مورد افزایش شمار جنگجویان داعش در افغانستان کمپاین به "فتنه‌گیری این گروه" است و نباید این کار صورت گیرد.

مجاهد افزود که با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، داعش در این کشور "کوبیده" شده و در حال محو شدن است. این سخنگوی ادارهٔ طالبان اضافه کرد که آنان اجازۀ نخواهند داد تا داعش در افغانستان ''لانه" کند.

بر اساس معلومات نمایندۀ ویژه روسیه در امور افغانستان، در اوایل حاکمیت مجدد طالبان بر این کشور، شمار جنگجویان داعش به ۲۰۰۰ نفر می‌رسید، اما اکنون تعداد آنان ممکن به ۶۰۰۰ نفر افزایش یافته باشد.

خبرگزاری تاس روسیه روز جمعه ۲۹ جولای (هفتم اسد) گزارش داد که کابلوف از افزایش جنگجویان داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده و آن را یک خطر جدی برای کشورهای منطقه به ویژه روسیه، چین، پاکستان و ایران عنوان کرده است.

برخی از تحلیلگران افغان باور دارند که در حال حاضر، بستر مناسب برای فعالیت داعش و دیگر گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان هموار شده که ادامۀ این وضعیت سبب نگرانی کشورهای منطقه و جهان شده است.

بریالی نصرتی، یکی از این تحلیلگران، روز شنبه ۳۰ جولای (هشتم اسد) به صدای امریکا گفت که با مسلط شدن طالبان در افغانستان، فقر و گرسنگی در میان مردم افزایش یافته و گروه‌های تروریستی به شمول داعش از این فرصت برای سربازگیری و گسترش فعالیت خود در این کشور استفاده کرده اند.

آقای نصرتی افزود: "امروز در سراسر افغانستان بستر چنان هموار است که کشورهای منطقه و فرا منطقه، گروه‌ها و هرکس می‌تواند از این فرصت استفاده کند و تاثیرات بسیار بد بالای افغانستان خواهد داشت."

این تحلیلگر افغان افزود که کشورهای منطقه به ویژه ایران، پاکستان، چین و کشورهای آسیای میانه از گسترش حضور داعش در افغانستان آگاه اند و همواره نگرانی شان را در این مورد مطرح کرده اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته بود که داعش در افغانستان حضور "فزیکی و علنی" ندارد، اما امیر خان مقتی، سرپرست وزارت خارجۀ این گروه، در دومین سخنرانی خود در کنفرانس بین‌المللی تاشکند گفت که همزمان با مسلط شدن آنان بر افغانستان، ۱۸۰۰ جنگجوی داعش از زندان‌های پلچرخی و بگرام رها شدند.

او حکومت پیشین به رهبری محمد اشرف غنی را متهم به "پشتیبانی" از گروه داعش در افغانستان کرد و گفت که آنان به تلاش‌های شان برای مقابله با جنگجویان داعش ادامه داده اند.

پس از مسلط شدن طالبان، شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) حملات خود را در افغانستان افزایش داده و مسوولیت خونین‌ترین حملات را به عهده گرفته است. داعش همچنان اخیراً مسوولیت راکت‌پراگنی از خاک افغانستان بر اهدافی در قلمرو اوزبیکستان و تاجیکستان را نیز به دوش گرفته است.

در یک خبر دیگر، طالبان از کشته‌شدن سه عضو گروه داعش به شمول فردی به نام فیروز، یکی از فرماندهان مشهور شاخۀ خراسان این گروه در ولسوالی الینگار ولایت لغمان خبر داده اند.

آقای مجاهد گفته است که این فرماندۀ داعش اخیر به عنوان مسوول این گروه در ولایت لغمان تعیین شده بود. سخنگوی طالبان مدعی شده است که این افراد در حملات خونین در این ولایت دست داشته و بسیاری از انفجارات را در شرق افغانستان طراحی کرده بودند.

XS
SM
MD
LG