لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه: شمار جنگجویان داعش در افغانستان 'سه برابر' افزایش یافته است


نمایندۀ ویژه روسیه در امور افغانستان با ابراز نگرانی از گسترش فعالیت شاخۀ خراسان – داعش در این کشور گفته است که پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، شمار جنگجویان این گروه، سه برابر شده است.

ضمیر کابلوف روز پنجشنبه ۲۸ جولای (ششم اسد) به خبرنگاران در مسکو گفت که در اوایل حاکمیت مجدد طالبان بر این کشور، شمار جنگجویان داعش به ۲۰۰۰ نفر می‌رسید، اما اکنون تعداد آنان ممکن به ۶۰۰۰ نفر افزایش یافته باشد.

خبرگزاری تاس روسیه گزارش داده است که آقای کابلوف از افزایش جنگجویان داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده و آن را یک خطر جدی برای کشورهای منطقه به ویژه روسیه، چین، پاکستان و ایران خوانده است.

پس از مسلط شدن طالبان، شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) حملات خود را در افغانستان افزایش داده و مسوولیت خونین‌ترین حملات را به عهده گرفته است. داعش همچنان اخیراً مسوولیت راکت پراگنی از خاک افغانستان بر اهدافی در قلم‌رو اوزبیکستان و تاجیکستان را به دوش گرفته است.

حکومت اوزبیکستان به تاریخ پنجم جولای (۱۴ سرطان) گفت که پنج راکت از قلم‌رو افغانستان بر شهر مرزی ترمذ در آن کشور پرتاب شده است، اما هیچ یک از این راکت‌ها انفجار نکرده و تنها خسارات اندک مالی را به بار آورده است.

نمایندۀ ویژه روسیه در امور افغانستان در حالی از افزایش جنگجویان داعش در این کشور ابراز نگرانی کرده است که حملات راکتی اخیر بر کشورهای همجوار از خاک افغانستان یکی از بحث‌های کنفرانس بین کنفرانس تاشکند بوده است.

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در دومین سخنرانی خود در این کنفرانس گفت که همزمان با مسلط شدن آنان بر افغانستان، ۱۸۰۰ جنگجوی داعش از زندان‌های پلچرخی و بگرام رها شدند.

او حکومت پیشین به رهبری محمد اشرف غنی را متهم به "پشتیبانی" از گروه داعش در افغانستان کرد و گفت که آنان به تلاش‌های شان برای مقابله با جنگجویان داعش ادامه داده اند.

این مقام طالبان همچنان گفت که کسانی که در حملات راکتی بر قلم‌رو اوزبیکستان دخیل بودند، توسط آنان از بین برده شده اند. او افزود: "ما توانسته‌ایم که تمامی وضعیت را در افغانستان کنترول کنیم، ما خرسند استیم افرادی که نیت بد با اوزبیکستان داشتند، آن‌ها را بازداشت کردیم و به سزای اعمال شان رسانیدیم."

آقای متقی بار دیگر اضافه کرد که از خاک افغانستان تهدیدی متوجه امنیت هیچ کشوری نخواهد شد و آنان در این زمنیه به تلاش‌های خود ادامه می‌دهند.

XS
SM
MD
LG