لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان گزارش وزارت خارجۀ امریکا دربارۀ نقض آزادی مذهب در افغانستان را رد کرد


ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان

حکومت طالبان گزارش وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا در مورد قرار گرفتن نام افغانستان در فهرست کشورهای ناقض آزادی مذهب را رد کرده و آن را بی‌اساس خواند.

وزارت خارجه ایالات متحده دو روز پیش گزارش سالانۀ خود را در مورد آزادی بین‌المللی مذاهب به کانگرس امریکا ارایه کرد که بر اساس آن، آزادی مذاهب در افغانستان، چین، روسیه، میانمار، هند، پاکستان و سایر کشور‌ها شاهد "نقض فاحش" بوده است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در این گزارش گفته است که با آغاز حاکمیت طالبان، حقوق زنان و دختران در عرصه‌های مختلف در افغانستان پامال شده و اقلیت‌های مذهبی به خصوص شیعیان هزاره با حملات مکرر داعش مواجه بوده اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز یکشنبه پنجم جون (۱۵ جوزا) با رد این گزارش گفت که تمام حقوق اقلیت‌های مذهبی در افغانستان محفوظ است. او معلومات ارایه شده در گزارش وزارت خارجۀ امریکا را در مورد آزادی‌های مذاهب در افغانستان ناقص خوانده و گفت که معلومات آن در مورد افغانستان نادرست می‌باشد.

سخنگوی حکومت طالبان گفت: "همۀ هموطنان اهل تسنن، اهل تشیع، سیکهـ و اهل هنود ما به گونۀ آزادانه، امور مذهبی خویش را انجام می‌دهند."

در گزارش وزارت خارجۀ امریکا همچنین آمده است که پس از مسلط شدن طالبان، از حقوق اساسی زنان و دختران در افغانستان از جمله حق تحصیل، کار و تعامل با اجتماع تخطی صورت گرفته است. در این گزارش آمده است که طالبان در لفافهٔ مذهب از حقوق اساسی زنان و دختران تخطی می‌کنند.

این در حالی است که اخیراً ایتلافی متشکل از ۲۵ نهاد جهانی حقوق بشر با ارسال نامۀ سرگشاده به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواستار رسیدگی به بحران حقوق‌ زنان افغانستان شدند. این ایتلاف گفته بود که زنان و دختران در افغانستان با بحران حقوق بشری و تبعیض روبرو بوده و از حقوق اساسی تحصیل، کار، مشارکت عمومی و صحت محروم شده اند.

به گفتهٔ این نهادها، طالبان همچنین محدودیت‌های شدیدی را بر حقوق بشری زنان افغان از جمله حق آزادی بیان، تجمعات و سیر و سفر اعمال کرده است. آنان گفته اند که بدترین بحران حقوق زنان در جهان نیازمند پاسخ فوری و متناسب از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل است.

طالبان در حالی گزارش‌ ایالات متحدۀ امریکا را که در آن از حملات به اقلیت‌ها به ویژه قوم هزاره در این کشور ابراز نگرانی شده، رد کرده اند که با مسلط شدن این گروه بر افغانستان، چندین حملۀ مرگبار مسلمانان اهل تشیع در این کشور را هدف قرار داده است.

این حملات که بیشتر در ولایات کابل، هرات، کندز، بلخ و برخی ولایات دیگر صورت گرفت صدها قربانی برجا گذاشت و مسوولیت بیشتر این حملات را شاخۀ خراسان – داعش به عهده گرفته است.

XS
SM
MD
LG