لینک های دسترسی

Breaking News

تظاهرات افغان‌ها در پاکستان؛ طالبان: جان هیچ کس در افغانستان در خطر نیست


وزارت خارجه حکومت طالبان با اشاره به تظاهرات برخی از افغان‌ها برای تخلیه به کشورهای غربی، می‌گوید که در افغانستان هیچ تهدیدی متوجه کسی نیست.

این وزارت امروز چهارشنبه ۲۵ می (چهارم جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "امارت اسلامی بار دیگر تاکید می‌کند که افغانستان خانه مشترک همۀ افغان‌ها است و تهدیدی متوجه افراد نیست که از هر قومیت، مذهب و منطقه‌ای باشند."

به نقل از اعلامیه شماری از افغان‌ها که مدتی است در اسلام آباد پایتخت پاکستان به سر می‌برند، برای تخلیه از آن کشور، تظاهرات کرده اند و برخی از معترضان در مصاحبه با رسانه‌ها گفته اند که "جان شان در افغانستان در خطر است".

به گفته وزارت خارجه حکومت طالبان، بخشی از معترضان کسانی اند که سال‌ها در پاکستان بوده اند و حالا با استفاده از فرصت می‌خواهند به کشورهای غربی پناهنده شوند.

این وزارت تاکید کرده است که حکومت طالبان، تامین امنیت هر شهروند را "وظیفه دینی و ملی" خود می‌داند.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در پانزدهم اگست ۲۰۲۱، هزاران افغان به شمول پاکستان به کشور سومی رفته و منتظر اند تا درخواست پناهندگی شان در کشورهای غربی، به ویژه ایالات متحده طی مراحل شود.

این پناهجویان افغان که شمار شان به صدها نفر می‌رسد و از حدود نه ما به این‌سو در بی‌سرنوشتی در پاکستان به سر می‌برند، در هفته‌های اخیر دست به تظاهرات زده و از سازمان ملل متحد خواسته اند که برای بیرون کشیدن شان از این کشور تلاش کنند.

معترضان همچنین "لباس‌های سفید" بر تن کرده و در مقابل دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در پاکستان با شعارهای "ما را بکشید یا از این بی‌سرنوشتی نجات دهید" خواهان رسیدگی به مشکلات شان شده اند.

این پناهجویان افغان همچنین از کندی کار ملل متحد در این زمینه انتقاد کرده و گفته اند که این سازمان باید روند ثبت نام، توزیع کارت مهاجرت و پذیرش‌شان را در کشورهای مهاجرپذیر تسریع بخشد.

این در حالی است که اخیراً اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) گفت که یک گروه ۳۰۰ نفری مهاجرین افغان را که در پاکستان به سر می‌بردند، به کانادا انتقال داده است.

این اداره به تاریخ جمعه ۱۳ می (۲۳ ثور) با نشر اعلامیه‌ای گفت که در میان این افراد، کسانی استند که در دو دهۀ گذشته با نیروهای کانادایی و نهادهای مربوط به آن کشور در افغانستان کار کرده اند.

XS
SM
MD
LG