لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: هنوز در نشست مسکو دعوت نشده‌ایم


طالبان می‌گویند که هنوز آجندا و فهرست اشتراک‌کنندگان نشست "فارمت مشورتی مسکو دربارۀ افغانستان" با حکومت این گروه شریک ساخته نشده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت این گروه روز شنبه پنجم نومبر (۱۴ عقرب) در یک نشست خبری گفت که حکومت طالبان از هر نشستی در راستای بهبود وضعیت افغانستان استقبال می‌کند.

او در خصوص نشست مسکو دربارۀ افغانستان گفت که هنوز روشن نیست که دعوت‌نامۀ آن به حکومت طالبان می‌رسد یا خیر.

سخنگوی حکومت طالبان افزود: "در برخی نشست‌ها امارت اسلامی دعوت نشده و در بعضی دعوت شده و اشتراک کرده است. بعضی کشورها که نشست دارند، زمانی که با به رسمیت شناختن مشکل دارند، در دعوت (حکومت طالبان) نیز با مشکل‌ بر خواهند خورد."

این در حالی است که ضمیر کابلوف، نماينده ويژۀ رییس ‌جمهور روسيه برای افغانستان گفته است که در نشست "فارمت مشورتی مسکو دربارۀ افغانستان" که در اواسط ماه روان میلادی برگزار می‌شود، نماینده‌ای از حکومت طالبان حضور نخواهد داشت.

قرار است که نمایندگان روسیه، چین، هند، ایران، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و اوزبیکستان در این نشست اشتراک کنند.

نشست قبلی فارمت مشورتی مسکو در ماه اکتوبر سال گذشته میلادی برگزار شده بود. در آن نشست هیاتی از طالبان به ریاست عبدالسلام حنفی، معاون رییس‌الوزرای حکومت اشتراک کرده بود.

با این حال، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به خبرنگاران گفت که نشست‌های قبلی در منطقه به نفع افغانستان بوده است، چون همۀ اشتراک‌کنندگان خواهان کمک و بهبود وضعیت کنونی این کشور شدند.

او گفت: "هر نشستی که به منفعت افغانستان باشد، اگر ما شرکت بکنیم یا نکنیم از آن استقبال می‌کنیم و آن را تایید می‌کنم چون به سطح منطقه ما نیاز به یک هماهنگی عمومی داریم."

اما رضا قاسمی، عضو بخش تحقیقات انستیوت باختر در آلمان، به صدای امریکا گفت که کشورهای منطقه با دعوت‌نکردن طالبان در نشست مشورتی مسکو، این گروه را تحریم دپلوماتیک کرده اند.

آقای قاسمی معتقد است که این کشورها انتظار داشتند با قدرت گرفتن طالبان تغییرات مثبت سیاسی و امنیتی در افغانستان حاکم شود، اما آن گونه نشد.

او افزود: "در نشست پارسال حضور پررنگی در نشست مسکو داشتند و وعده سپردند که افغانستان لانۀ امن برای گروه‌های دهشت‌افگن نشود، ولی برعکس حضور ده‌ها هزار تروریست بین‌المللی در کنار طالبان، به ویژه حضور ایمن الظواهری و حملات راکتی بر خاک اوزبیکستان نشان داد که کشورهای منطقه به ویژه آسیای مرکزی و روسیه زیر تهدید تدریجی و غیرقابل انکار از خاک افغانستان قرار گرفته اند."

سید نورالله راغی، دپلومات پیشین افغان به این نظر است که روسیه به سه دلیل اطمینان داشت که طالبان در آینده منافع این کشور را هرگز تهدید نخواهند کرد و حافظ منافع این کشور خواهند بود.

او ادعا کرد که روسیه در دو دهۀ گذشته طالبان را تمویل و تجهیز کرده تا علیه نیروهای خارجی و افغان بجنگند و احساس می‌کرد که این کمک‌های "سخاوتمندانه" پیش چشم طالبان را خواهد گرفت و در آینده این گروه حد اقل منافع روسیه را تهدید نخواهد کرد.

آقای راغی افزود که پاکستان به کشورهای منطقه از جمله شریک ستراتیژیک خود، چین، روسیه و دیگر کشورهای منطقه ضمانت داد که طالبان تغییر کرده اند، طالبان گذشته نخواهند بود و رابطۀ خود را با تروریزم بین‌المللی قطع خواهند کرد و همچنان تعهدات خود طالبان در نشست دوحه به جامعۀ جهانی طی یک‌ونیم سال گذشته اشتباه ثابت شد.

این دپلومات پیشین گفت: "اینها را روس‌ها هر روز رصد می‌کنند و بیشتر به این پی برده اند که طالبان به تعهدات خود و آنچه که به روس‌ها گفته شده بود، عمل نکردند و عمل نمی‌کنند...من فکر می‌کنم که اخیراً طالبان در نشست مسکو دعوت نشدند، ناشی از همین بی‌اعتمادی یا کاهش اعتماد روس‌ها بر طالبان است".

این در حالی است که دو روز پیش نیکولای پتروشیف، منشی شورای امنیت ملی روسیه ادعا کرد که امریکا به خاطر رسیدن به اهداف جیوپولیتیک خود، گروه طالبان، داعش و شبکۀ القاعده را ایجاد کرده است.

به نقل از خبرگزاری تاس روسیه، پتروشیف به تاریخ سوم نومبر (۱۲ عقرب) در نشستی با مسوولان امنیتی کشورهای مستقل مشترک المنافع گفت که با رویکار آمدن طالبان در افغانستان بحران اقتصادی در آن کشور به میان آمده است که منجر به جاری شدن سیل مهاجران به کشورهای همسایه خواهد شد.

او با اشاره به وضعیت موجود در افغانستان هشدار داد که ممکن اعضای سازمان‌های تروریستی بین‌المللی که به گفتۀ وی اکنون در افغانستان راحت به سر می‌برند، در میان پناهجویان افغان وارد کشورهای آسیای مرکزی شوند.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گفته بود که تندروان گروه دولت اسلامی (داعش) و دیگر سازمان‌های تروریستی تلاش می‌کنند تا وارد کشورهای مستقل مشترک‌المنافع شوند.

XS
SM
MD
LG