لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان افغان مذاکرات حکومت پاکستان و طالبان پاکستانی را میزبانی کرد


حکومت طالبان تایید کرد که میان حکومت پاکستان و طالبان پاکستانی پا درمیانی کرده و میزبان مذاکرات دو طرف بوده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز چهارشنبه ۱۸ می (۲۸ ثور) در تویتر نوشته است که این مذاکرات با "پادرمیانی امارت اسلامی" در کابل انجام شد که به گفتۀ وی در کنار "پیشرفت قابل توجه" بر آتش‌بس کوتاه مدت توافق نیز صورت گرفت.

او نگاشته است: "امارت اسلامی افغانستان، با حسن‌نیت تلاش می‌کند که سلسلۀ مذاکرات به گونۀ موفق پیش برود و امیدوار است که هر دو طرف یک‌دیگر را تحمل کنند و انعطاف‌پذیر باشند."

سخنگوی حکومت طالبان بیشتر از این معلومات و جزییاتی ارایه نکرده و نگفته است که جانب حکومت پاکستان و یا طالبان پاکستانی در چه سطحی در این مذاکرات اشتراک کرده اند.

پس از مذاکرات در کابل، طالبان پاکستانی گفته اند که آتش‌بس را تا تاریخ ۳۰ می تمدید می‌کنند.

محمد خراسانی، سخنگوی تحریک طالبان پاکستان روز چهارشنبه ۱۸ می (۲۸ ثور) گفت که تصمیم تمدید آتش‌بس با حکومت پاکستان به درخواست بزرگان قبایل پاکستان صورت گرفته است که اوایل همین هفته ملاقات جداگانه با رهبران این تحریک داشته اند.

قبل بر این، شماری از رسانه‌ها به نقل از منابعی گزارش داده بودند که در این مذاکرات فیض حمید، رییس پیشین استخبارات پاکستان نیز شرکت کرده است.

برخی منابع به بخش مشعل رادیو آزادی گفته اند که حکومت پاکستان، مسلم خان و محمود خان دو زندانی طالبان پاکستانی را در کابل به حکومت طالبان سپرده اند.

منابع گفته اند که اگر مذاکرات موفقانه پایان یابد، حکومت پاکستان این دو زندانی طالبان پاکستانی را آزاد می‌کند، اما هنوز این موارد به گونۀ رسمی تایید نشده است.

این در حالی است که دولت پاکستان به تاریخ هشتم نومبر سال گذشته از توافق آتش‌بس کامل با طالبان پاکستان با میانجی‌گری طالبان افغانستان خبر داده بود.

عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان چندی پیش به صراحت گفته بود که دولت‌اش با طالبان پاکستان گفتگو می‌کند و به گفتۀ وی مذاکرات در افغانستان انجام می‌شود و طالبان افغانستان نقش میانجی را ایفا می‌کنند.

از سویی هم گفته می‌شود که سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخلۀ حکومت طالبان و رهبر شبکۀ حقانی نیز نقش میانجی را در این مذاکرات دارد.

این گونه گمان می‌رود که حقانی همزمان به دنبال ارتباط با تحریک طالبان پاکستانی و ادارۀ استخبارات پاکستان است.

تحریک طالبان پاکستانی در سال ۲۰۰۷ میلادی به فعالیت آغاز کرد و در نتیجۀ حملات این گروه در کنار نظامیان پاکستان، هزاران غیرنظامی آن کشور نیز قربانی شده اند.

در تهیۀ این مطلب از گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG