لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: اجساد ۱۸ پناهجوی افغان از بلغاریا به کابل منتقل شد


وزارت امور خارجۀ حکومت طالبان می‌گوید که اجساد ۱۸ پناهجوی افغان صبح امروز چهارشنبه ۲۴ می (سوم جوزا) از بلغاریا به کابل منتقل شد.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان، با فرستادن اعلامیه‌ای به رسانه‌ها گفت که اجساد این قربانیان توسط شرکت هوایی آریانا از صوفیا، پایتخت بلغاریا، به کابل انتقال داده شده است.

در اعلامیه آمده است که روند انتقال اجساد این قربانیان به دلیل "تاخیر در فیصلۀ محکمۀ بلغاریا و تحریم‌های ظالمانه بانکی در انتقال پول به شرکت‌های انتقال‌دهنده" به تاخیر افتاد.

به گفتۀ وزارت خارجۀ حکومت طالبان، انتقال این اجساد با تلاش سفارت افغانستان در بلغاریا و با هزینه‌های حکومت این گروه صورت گرفت و به خانواده‌های شان سپرده شد.

پیش از این وزارت خارجۀ طالبان گفته بود که یک شرکت بلغاریایی برای انتقال اجساد و ارایه خدمات بهتر ۲۲۰۰ یورو می‌گیرد و حکومت این گروه با آن شرکت توافق کرده است.

به تاریخ ۱۷ فبروری (۲۸ دلو ۱۴۰۱) وزارت داخلهٔ بلغاریا از کشف اجساد ۱۸ مهاجر افغان در یک موتر باربری خبر داده بود. مقامات بلغاریایی گفته بودند که این شهروندان افغانستان به طور ''غیرقانونی'' وارد این کشور شده بودند.

وزارت داخلۀ بلغاریا گفت که این موتر باربری به طور غیرقانونی حدود ۴۰ مهاجر را که در زیر چوب پنهان شده بودند،‌ انتقال می‌داد.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان نیز امروز گفت که این پناهجویان افغان به دلیل کمبود اکیسجن جان باختند. این وزارت از شهروندان افغانستان خواست که از مهاجرت‌ها از طریق راه‌های غیرقانونی و به گونۀ قاچاق به خارج خودداری کنند.

افغانستان یکی از کشورهایی است که بیشترین مهاجر را در جهان دارد. با تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ میلادی، روند مهاجرت‌ افغان‌ها به کشورهای همسایه و سپس به اروپا افزایش یافته است.

بیکاری، ترس از بازداشت و انتقامجویی، قوانین سختگیرانۀ طالبان، دسترسی به زندگی مرفه از جمله دلایلی اند که افغان‌ها، به ویژه قشر جوان، را وادار می‌سازد تا به شکل غیرقانونی به مهاجرت رو آورند.

XS
SM
MD
LG